Art. 30a KN
Wtorek, 2022-12-06, 07:02
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2021 » Październik » 5 » Pewne pytania i wątpliwości wciąż zaskakują
11:31
Pewne pytania i wątpliwości wciąż zaskakują

Bardzo ciekawe uwagi otrzymałem, które zaczęły się od pytania: „Czy można już korzystać z aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy wydatków i czy można na bieżąco przy jej pomocy analizować wydatki i robić raporty, na podstawie których można podejmować określone działania?” – i dalej było jeszcze kilka pytań oraz wyrażenie pewnych wątpliwości sugerujących, że w tym prawie może tu jeszcze niespodzianie coś się zmienić.

Tak, można i nawet trzeba już korzystać z aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy wydatków i można, a nawet trzeba, na bieżąco przy jej pomocy analizować wydatki i robić raporty, na podstawie których można podejmować określone działania.

Co do wątpliwości – zajmę się tu niżej (w charakterystyczny dla siebie sposób, czyli z dozą ironii i szczyptą sarkazmu) jedną z tych wskazywanych wątpliwości.

To jest jeden z tych problemów, co do których to nie mam pewności, czy należy o nich pisać, bo się jeszcze – nie daj Boże – potwora jakiegoś obudzi.

W art. 30a ust. 7 stanowi się, że „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób opracowywania sprawozdania, o którym mowa w ust. 4, w szczególności: […] wzór formularza sprawozdania, uwzględniając okres obowiązywania kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3”.

I jest w tym rozporządzeniu taki zapis (nigdy, od czasu istnienia tego rozporządzenia, nie był zmieniany – nie był dostosowany do danego roku): „§ 3. 2. W przypadku gdy w danym roku obowiązuje więcej niż jedna kwota bazowa, o której mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot”.

A skoro nie był względem kolejnych lat dostosowywany do danego roku (wcale nie musiał być dostosowywany), to jest to właśnie ten przypadek (skutkiem tego braku dostosowywania) sięgania po argumentum a contrario, w którego konsekwencji:

„§ 3. 2. W przypadku gdy w danym roku obowiązuje jedna kwota bazowa, o której mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się dla okresu obowiązywania tej kwoty”.

Uczono mnie (obecnie słabiutkie jest, co prawda, takie przywołanie – bo i co z tego, że mnie tam czegoś gdzieś ktoś uczył), że argument a contrario (inaczej a silentio) odwołuje się do zamierzonego milczenia prawodawcy. Jest to wyraz postawy interpretacyjnej, zakładającej nie tylko brak zbędnych wyrażeń w tekście prawnym, ale wręcz przypisującej określone znaczenie nieobecności pewnych treści w przepisach prawa.

W praktyce użycie tej zasady jest jednak dość intuicyjne. Czyli stosowanie wskazanego argumentu może być i często okazuje się zawodne. „Rekonstruowanie normy prawnej wyłącznie na zasadzie przeciwieństwa do normy wprost zapisanej obarczone jest dużym ryzykiem popełnienia błędu, zwłaszcza jeżeli istnieją istotne argumenty, które podają w wątpliwość wyciągnięte jedynie na podstawie takiego rozumowania wnioski”.

Tu, owszem, istnieją istotne argumenty i to „twardej” natury czysto algebraicznej, które jednak – tu przeciwnie – podają w wątpliwość (i to jest przesadnie delikatnie napisane) rozważanie odrzucenia argumentum a contrario.

Jak będzie w tym roku? Uważam, że jednak dalej będą „ustalane” dwie „średnioroczne struktury zatrudnienia” nauczycieli „odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot”, czyli tak, jakby były dwie kwoty bazowe w roku 2021 mimo tego, że przecież jest tylko jedna. I dlatego tak będzie, bo już tak było – i gdyby w tym roku zrobiono tak, jak ma być, to wątpliwymi i podważalnymi stają się obliczenia w tych latach, gdzie podobnie, jak w roku 2021, była tylko jedna kwota bazowa.

I jest w tym spostrzeżeniu niezwykle charakterystyczny znak władztwa obecnych czasów przewagi głupoty nad rozumem. Wszyscy (ja, Ty, kontrolujący i Kontrolowani i MEiN nawet też – z bardzo w tle mądrymi wyrazami twarzy pana ministra i jego wszystkich wiceministrów, choć z tym lekkim grymasem ironii) będziemy z rozbrajającą prostotą zaprzeczać faktom oczywistym. A MEiN to „ukoronuje” po raz kolejny odpowiednim arkuszem sprawozdania (oczywiście „w ostatniej chwili”, żeby nie było już czasu na podnoszenie żadnych wątpliwości).

Na wszelki wypadek napiszę, że Aplikacja jest już gotowa na każdy dający się dziś przewidzieć „wynalazek”. A jak zajdzie taka potrzeba, to będzie pożądana aktualizacja.

I dodam, że charakter przysłanych do mnie pytań i sposoby wyrażania wątpliwości budzą we mnie różne podejrzenia co do tego, kim tu może być osoba pytająca, która nazwała siebie dość prowokacyjnie i wymownie – „Kowalska”.


Krzysztof Sługocki

Wyświetleń: 124 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Październik 2021  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz