Art. 30a KN
Niedziela, 2024-04-28, 11:51
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 224
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2023 » Lipiec » 27 » „problem” zaokrąglania
23:16
„problem” zaokrąglania

W roku 2015 po raz pierwszy opisałem jeden z aspektów „problemu zaokrąglania” w analizie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli w związku z przepisem zawartym w rozporządzeniu: „Wszystkie dane i wyniki obliczeń wpisuje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia wykonuje się na danych z taką samą dokładnością”. Zapis ten oczywiście dalej sobie trwa. A jest on z kilku powodów co najmniej „niefrasobliwy” (no na pewno nie jest żartem, ale na pewno jest wynikiem spłyconych kompetencji).

Napisałem wtedy (w roku 2015), że: W miarę rozpowszechniania się i upowszechniania się proponowanych tu narzędzi wspomagania przeprowadzania analizy, Użytkownicy odkrywają coraz więcej niuansów konsekwencji obowiązywania art. 30a (i właściwych tu przepisów wykonawczych) - istotnie jest ich bardzo wiele. Z „lektury” wniosków pokontrolnych wynika, że kontrolujący są w zdecydowanej większości świadomi ich istnienia i pewnie dlatego są mocno tolerancyjni, ostrożni i z odpowiednim dystansem podchodzą do przedmiotu kontroli w zakresie art. 30a.
No i pozostaje to, że istotnie jest tak „w zdecydowanej większości”. Ujawnia się jednak co pewien czas także i owa równie inaczej zdecydowana mniejszość. Dlatego elementem koniecznej lub możliwej obrony (jak i tej tolerancyjności, ostrożności i dystansu) musi być świadomość tych niuansów obliczeniowych.

Powtórzę zatem (za rokiem 2015), że głębsza analiza zagadnienia zaokrąglania w odniesieniu do analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli każe zdecydowanie stosować algorytm gaussowski (zwany także bankierskim – ciekawostką może być to, że na pierwszym miejscu w wyszukiwarce Google dla zwrotu „zaokrąglanie gaussowskie” jest to wyjaśnienie z roku 2015). Dodatkowo należy zauważyć, że przepis prawa nie stanowi o algorytmie (sposobie) zaokrąglania, lecz jedynie o potrzebie stosowania „dokładności i zapisu do dwóch miejsc po przecinku”.

Co do zasady, należy więc wybrać taki sposób liczenia, który będzie prowadził do najmniejszych błędów – i jest to zdecydowanie algorytm zaokrąglania gaussowskiego.

Czy może być ten algorytm uważany za niewłaściwy? To nie jest właściwe pytanie, choć uznaje się, że takie pytanie zawsze ujawnia niskie kompetencje.

Zastosowanie wskazywanego wyżej algorytmu nie jest niczym niezwykłym, a tym bardziej niewłaściwym lub złym. To, że nie jest to przedmiotem powszechnego nauczania w szkołach, stanowi tu dość pokraczny argument. W zależności od zastosowań ma ten algorytm swoje poważne zalety, które zdecydowanie ujawniają się właśnie w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Zaokrąglanie standardowe („szkolne”; zawsze w górę w odniesieniu do cyfry 5) powoduje kumulowanie błędów w przypadku wykonywania późniejszych operacji arytmetycznych na dużych zbiorach danych. Algorytm bankierski (gaussowski) sprawia, że otrzymana np. suma (lub efekt innego działania na dużych zbiorach danych) jest o wiele bliższa sumie „prawdziwej”.

Nasz prawodawca (głównie ten reprezentowany przez MEiN i nie tylko) tak po prostu nie pojmuje (i bardzo się to negatywne zjawisko ostatnio pogłębia), że co do zasady (ipso facto clara sunt interpretanda) „złotówki liczy się do dwóch miejsc po przecinku” i tu wystarczająco i koniecznie uzasadniony przepis prawa może stanowić inaczej, a wszystkie inne wielkości liczy się z dokładnością pożądaną dla osiągania optymalnej prawidłowości obliczeń i tu żaden przepis prawa nie powinien inaczej stanowić – bo bardzo licho będzie świadczył o takim prawodawcy. Jakież to proste jest i oczywiste (i znajomość łacińskich słów do niczego dla rozumienia tej prostoty nie jest tu potrzebna).


Krzysztof Sługocki, 26.07.2023

Wyświetleń: 124 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Lipiec 2023  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz