Ważna wiadomość to ta poprzednia: „Arkusz sprawozdania – to jaki wreszcie ma być?”. A teraz to taka dogrywka pod tytułem „parszywa dwunastka”, czyli dwanaście punktów zalecanych do przejścia dla każdego, kto chce lub musi wiedzieć więcej. Uwaga, osoby o słabych nerwach niech dalej lepiej nie czytają, może zdrowiu zaszkodzić.
(1) weź sobie, pobierz arkusz sprawozdania ten „skorygowany” ze strony MEiN: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/skorygowany-formularz-dotyczacy-sprawozdania-z-wysokosci-srednich-wynagrodzen-nauczycieli-za-2021-r;
(2) otwórz pobrany arkusz sprawozdania;
(3) załóż teraz skrajnie (tylko poprzez założenia skrajne można wykazać głupotę lub jej brak), że masz w każdej grupie awansu tylko jednego nauczyciela i każdy z nich jest w stanie zatrudnienia od stycznia do sierpnia;
(4) czyli do kol. 6 formularza sprawozdania trzeba wpisać: =8/12 (w efekcie zobaczysz 0,67);
(5) chwilo nie przejmuj się czerwonym komunikatem „Za dużo cyfr po przecinku!” – zaraz to „skorygujesz”, ale jeszcze nie „koryguj” (rys. niżej);
(6) załóż, że każdy z tych nauczycieli w każdym miesiącu bycia w stanie zatrudnienia (od stycznia do sierpnia) zarabiał tyle, że wydatek poniesiony na wynagrodzenie jest równy średniemu wynagrodzeniu, czyli do kol. 9 wprowadź dla stażysty: =8*3537,80; dla kontraktowego: =8*3926,96; dla mianowanego: =8*5094,43; dla dyplomowanego: =8*6509,55;
(7) no i nie dziwota, że różnica (kol. 9) wychodzi „0” (rys. niżej);
(8) ale teraz zgodnie z czerwonym komunikatem „Za dużo cyfr po przecinku!” – popraw, czyli wpisz odpowiednio (do kol. 6): 0,67
(9) teraz możesz, masz takie prawo, najpierw się zadziwić (rys. niżej)…
(10) a jak już się nadziwisz, to się zastanów, jak to może być, gdy tych nauczycieli będzie więcej…
(11) a potem to się jeszcze zastanów i nad tym, że ci, którzy widać skromnie pojmują bieżący stan realizacji wynagradzania nauczycieli, będą oto zaraz wprowadzać w życie nowy stan realizacji wynagradzania nauczycieli i nazwą to „ładem”, a może i „nowym ładem wynagradzania nauczycieli”, a może nawet nazwą to ładem „polskim” – co mnie przynajmniej jakoś szczególniej dotyka (i wtedy Świat będzie czytał z zadziwieniem o „Polish order”, o „Polnische Bestellung“, o „польский заказ” i nawet o „lengyel rend”);
(12) no i teraz już się uspokój, co tam Świat, „nasza chata s kraja” – Twoja aplikacja liczy dobrze, bo liczy zgodnie z prawem; rozumiesz jednak, że jak już się pojawi ów „nowy ład wynagradzania nauczycieli”, to taki sprawdzający tenże „ład” mechanizm, taki jakiś podobny do art. 30a, to nie ma prawa istnieć, bo zaszkodzi „ładowi”.
Oczywiście, że celowo nieco przekoloryzowałem. Jestem wytrawnym fanem MEiN. No cóż, każdy ma takich fanów, na jakich sobie zasługuje.
Narzędzia, zalecane poprzez ten serwis, do wspomagania przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli działają dobrze. Ośmielam się z „obowiązku” po raz pierwszy zasugerować to, aby zaczynać już niedługo monitorować (analizować) lepiej na bieżąco wynagradzanie nauczycieli i nie być specjalnie zaskoczonym tym, co MEiN w odniesieniu do tego analizowania już wkrótce wyszykuje.
Krzysztof Sługocki, 18.01.2022 |