Art. 30a KN
Poniedziałek, 2022-12-05, 07:29
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Luty » 3 » "Przedmiotowe" świadczenie nie należy do składników wynagrodzenia
15:57
"Przedmiotowe" świadczenie nie należy do składników wynagrodzenia

„Przedmiotowe świadczenie” – „przedmiotowe” – „pięknie” to brzmi. A o ileż „piękniej i zgrabniej” by to zabrzmiało gdyby tak pisać i mówić na przykład „upodmiotowione przedmiotem prawa przedmiotowe świadczenie dla podmiotu postępowania…”

Portalsamorzadowy.pl z 02.02.2022: „Jeden z wójtów z terenu województwa warmińsko-mazurskiego miał wątpliwości czy świadczenie 500 plus dla nauczycieli jest wydatkiem poniesionym na wynagrodzenia. Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie też nie miała pewności, sprawę wyjaśniło jednak Ministerstwo Finansów”.

No i MF/MEiN raczyło wyjaśnić: „500 plus nie należy uwzględniać”.

„Ministerstwo Edukacji i Nauki wskazało że przedmiotowe świadczenie nie należy do składników wynagrodzenia, o których mowa w art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. W związku z tym, nie jest ono uwzględniane przy dokonywaniu analizy poniesionych wydatków na wynagrodzenie nauczycieli, o której mowa w art. 30a ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela. Zatem świadczenie „500 +" dla nauczycieli nie może być ujęte w analizie średnich wynagrodzeń nauczycieli za 2020 r.” - (błędy interpunkcyjne, jak w oryginale — także często je robię).

Obawiam się (a raczej pozostaję w pewności), że i Wójt i RIO pozostają z wątpliwościami.

(1) „500 plus dla nauczycieli”! Nie istniało i nie istnieje „500 plus dla nauczycieli”. Takie jednak wprowadzające w błąd uproszczenie jest oczywiście znacznie prościej napisać i opisać niż pisząc poprawnie, że chodzi tu o: „jednorazowe dofinansowanie zakupu sprzętu lub oprogramowania, przydatnych w prowadzeniu zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć”, co wynikało z § 10c ust. 1 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

(2) Jeden z wójtów z terenu województwa warmińsko-mazurskiego miał wątpliwości czy owo „świadczenie 500 plus” jest wydatkiem poniesionym na wynagrodzenia; nie wyrażał wątpliwości czy owo „należy do składników wynagrodzenia, o których mowa w art. 30a ust. 1”.

(3) W art. 30a ust. 1 nie ma mowy o przeprowadzaniu analizy wynagrodzeń, lecz wydatków na wynagrodzenia; wydatki poniesione na wynagrodzenia zostały jednoznacznie zdefiniowane w przepisach wykonawczych do art. 30a i jest to bardzo różna definicja od definicji wynagrodzenia nauczyciela.

(4) A w definicji wynagrodzenia nauczyciela (art. 30 ust. 1 KN) jest taki składnik „inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy”; a skąd wiadomo, że „świadczenie 500 plus” nie jest „świadczeniem wynikającym ze stosunku pracy”?; a skąd wiadomo, że „świadczenie 500 plus” nie jest „innym świadczeniem wynikającym ze stosunku pracy”, gdyby ktoś twierdził, że nie jest „świadczeniem wynikającym ze stosunku pracy”?; a jaka jest definicja „świadczenia wynikającego ze stosunku pracy” (której przecież nie ma), o definicji „innego świadczenia wynikającego ze stosunku pracy” nie wspominając.

(5) Katalog kryteriów rozstrzygania tego, co jest, a co nie jest „wydatkiem ponoszonym na wynagrodzenie nauczyciela” wskazany w definicji wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczyciela – jest zamknięty, czyli wielkim błędem umiejętności stosowania prawa (a nawet już wtedy szkoda czasu na dywagacje o umiejętnościach) jest przywoływanie kryteriów spoza owego zamkniętego katalogu.

(6) „Zatem świadczenie »"500 +" dla nauczycieli nie może być ujęte w analizie średnich wynagrodzeń« – a tak tylko dla porządku: może i tak jest, ale należy dokonywać nie »analizy średnich wynagrodzeń«, lecz analizy wydatków poniesionych na średnie wynagrodzenia – no, tak przynajmniej się stanowi w owym art. 30a ust. 1 wskazywanym przez zacne MEiN.

Pytania retoryczne warte zdecydowanie głośnego ich wyrażania:

A może bez potrzeby „obawiam się” (a raczej pozostaję w pewności), że i Wójt i RIO pozostaną z wątpliwościami – wszak MEiN „wyraziło stanowisko”.

Czy obowiązują nas jednak ustanowione przepisy prawa, czy „stanowiska” zajęte w kwestiach, które nawet nie były „przedmiotem” zadawanych pytań?

Czy w ramach ewentualnych czynności kontrolnych, Kontrolujący ma się powoływać na „stanowiska MEiN” na potwierdzanie słuszności swoich ustaleń – zakładając, że są zgodne z „przedmiotem” pytań?

I załóżmy teraz, że to ja przeprowadzałem analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli i że uwzględniłem w tej analizie owe „500 plus”. I pojawia się przedstawiciel uprawniony do kontroli i stwierdza – „źle, 500 plus nie należało uwzględniać w analizie!”. Można zadać pytanie: dlaczego? Oto możliwe odpowiedzi:

- „bo tak”;

- „bo to wynika ze stanowiska MEiN;

- „bo ja jestem kontrolujący, a ty jesteś kontrolowany”.

Więcej o tym już było: http://art30a.ucoz.pl/news/500_plus_dla_nauczycieli_namieszalo_w_czternastkach/2021-03-10-290


Krzysztof Sługocki, 03.02.2022

Wyświetleń: 132 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Luty 2022  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz