„Co dalej?” – Proszę robić swoje, proszę gromadzić dane na potrzebę przeprowadzenia analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli tak, jak były gromadzone w minionych latach; (proszę we właściwy sposób podejść do gromadzenia danych dotyczących nauczycieli początkujących – kilka razy tu o tym już napisano); proszę stosować to samo myślenie, te same zasady, metody, algorytmy i narzędzia. Rozporządzenie – jest takim, jakim należało się spodziewać, że będzie. Czyli jest zgodne z projektem – i na nic zdały się próby wskazywania, że w paru miejscach powinno być inaczej. MEiN jest ponad te wskazania (crescit sub pondere virtus).
Tekst rozporządzenia jest zdecydowanie trudny i będzie z zasady nieprzyswajalny. Teraz jest to już prawo obowiązujące i nie mi, i nie nam już teraz deliberować o różnych spostrzeżeniach (wszystkie zostały wyłożone we wcześniejszych wiadomościach). Będzie się teraz powszechnie wspierać najbardziej zdroworozsądkową interpretację – „że mimo znaczącej zmiany treści, to nic się tu nie zmieniło” (z wyjątkiem nauczycieli początkujących, a będzie to bardzo zgodne z obecnym brzmieniem art. 30a – tu, co do zasady i istoty „analizy”, istotnie nic się nie zmieniło). A „program” (aplikacja) policzy po koniecznej aktualizacji tak, jak należy i wyliczenia dostosuje do „wzorca” sprawozdania. MEiN jeszcze nie opublikowało (27.12.2022) wersji elektronicznej wzorca sprawozdania – aktualizacja zostanie udostępniona po opublikowaniu elektronicznego wzorca sprawozdania lub najpóźniej do 30 grudnia.
A jakby ktoś chciał poczytać owe zawiłości – rozporządzenie MEiN z 15 grudnia 2022 roku w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli (https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2022/2767; https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000276701.pdf).
Aplikacja po aktualizacji będzie na wszelki wypadek także umożliwiać obliczenia i raportowania alternatywne do obecnego „punktu widzenia” MEiN.
Krzysztof Sługocki, 27.12.2022 |