Art. 30a KN
Czwartek, 2024-11-21, 10:52
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 7
Gości: 7
Użytkowników: 0
Główna » 2023 » Maj » 31 » „Siła wyższa” a struktura zatrudnienia
14:13
„Siła wyższa” a struktura zatrudnienia

Obecnie powtarza się pytanie, które w uśrednieniu brzmi tak: „[…] po nowelizacji Kodeksu pracy, która wprowadziła zwolnienie z powodu działania siły wyższej: za taki okres nieprowadzenia zajęć, jaki tu będzie typ w arkuszu gromadzenia danych? […]”.

Odpowiedź na takie pytania jest związana z art. 68a ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. poz. 984) dodany przez art. 2 pkt 2 ustawy z 09 marca 2023 o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw; Dz. U. poz. 641; wszedł w życie 26 kwietnia 2023).

„Nauczyciel ma prawo do zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność nauczyciela, w wymiarze 2 dni w roku kalendarzowym, z zachowaniem prawa do połowy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 30”.

Czyli z przywołanych tu przepisów prawa, w kontekście powtarzającego się pytania, nic tu istotnie nowego się nie pojawia, czyli o odpowiedzi decydują właściwe tu przepisy wykonawcze do art. 30a, z których można nie wprost (w obecnym „czarnkowym” stanie prawnym tych przepisów – bardzo mocno „nie wprost”) wyczytać (w roku 2023 stało się to już jednak trochę dyskusyjne – ale to odrębny temat), że:

(1) jeżeli nauczyciel ma okres nieprowadzenia zajęć „o charakterze ZUS’owskim” (czyli rzecz – w odniesieniu do pieniędzy, które nauczyciel może mieć względem tego okresu nieprowadzenia zajęć – jest regulowana na poziomie właściwych przepisów związanych z ZUS), to w takim przypadku w liczeniu struktury zatrudnienia przyjmuje się (w rozumieniu działań arytmetycznych wobec tego okresu nieprowadzenia zajęć), że dany miesiąc ma dni 30 (w aplikacji jest to symbolizowane typem [3]) i jest to okres uwzględniany w matematyce wyliczeń struktury;

(2) jeżeli nie można przeprowadzić rozstrzygnięcia w rozumieniu (1) i jednocześnie jest spełniona zasada, że nauczyciel może mieć pieniądze w odniesieniu do tego okresu nieprowadzenia zajęć (w znaczeniu zwrotu: „z budżetu jednostki samorządu terytorialnego”, czyli „od nas”) – to przyjmuje się (co do działań arytmetycznych względem tego okresu nieprowadzenia zajęć), że dany miesiąc ma dni… tyle, ile się uzna, że ma (pod warunkiem że będzie się konsekwentnym i spójnym w swym uznaniu w całym modelu obliczeniowym w rozumieniu obszaru funkcjonowania danej jednostki samorządu terytorialnego), czyli przyjmuje się dziś, że to także może być „dni 30” lub „liczba dni roboczych w danym miesiącu”, lub „tyle, ile jest w kalendarzu” (zależy to „trochę” od regionu kraju – w większości to ostatnie nie ma już znaczenia) – w aplikacji jest to symbolizowane typem [1] (i jest poprzedzone wartością odpowiedniego parametru na poziomie konfiguracyjnym – arkusz [DanPar] w pliku analizatora) i nie jest to okres uwzględniany w matematyce wyliczeń struktury, czyli przestaje tu mieć znaczenie „ile dni ma tu dany miesiąc”;

(3) W pozostałych przypadkach – czyli gdy z danym okresem nieprowadzenia zajęć nie da się powiązać żadnych pieniędzy w rozumieniu (1) lub (2) – przyjmuje się wtedy (w aplikacji) typ [2] z tłumaczeniem analogicznym do (2), ale jest to okres uwzględniany w matematyce wyliczeń struktury.

Czyli (bo to wyżej nie jest zbyt komunikatywne) – gdy nauczyciela „nie ma” i nie ma pieniędzy za ten czas, gdy go „nie ma” to typ [2]; gdy go „nie ma” i ma pieniądze „od nas” – to [1]; a gdy go „nie ma” i ma pieniądze z ZUS, to [3]. Możliwe, że takie dość komunikatywne upraszczające spojrzenie, które było wystarczające przez minione lata, trzeba będzie jednak za rok 2023 nieco zmodyfikować (czytaj: znacząco skomplikować) – o tym jednak później w stosownym czasie.

Czyli we wskazywanych w pytaniach ogólnych przypadkach – co do zasady – typ [1] (wyżej punkt (2)).

Proszę jednak (co do niuansów i szczegółów) zwrócić uwagę i na to, że zasada „nauczyciel ma pieniądze – od nas” jest zasadą ogólną wobec przypadków szczegółowych: „nauczyciel nie ma pieniędzy” lub „ma, ale z ZUS”; czyli gdyby na przykład zaistniał przypadek (możliwy – jak wynika z zadawanych pytań), że, owszem, „rządzi” tu przywołany wyżej art. 68a, ale jednocześnie za „ów” okres otrzyma nauczyciel pieniądze z ZUS – to pierwszeństwo bierze „moc szczegółowa”, czyli wtedy będzie to typ [3].

Proszę jednak także „nie dać się zwariować” tymi meandrami – wpływ takich przypadków na „średnioroczną strukturę zatrudnienia” w danej grupie nauczycieli na trenie funkcjonowania danej jednostki samorządu terytorialnego jest statystycznie niemal pomijalnie znikomy – no, chyba że „siła wyższa” przyjmie rozmiary trudne tu do opisania.


Krzysztof Sługocki

Wyświetleń: 577 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Maj 2023  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz