Art. 30a KN
Środa, 2025-01-22, 13:50
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2025 » Styczeń » 2 » Struktura zatrudnienia – przypadek szczególny
10:46
Struktura zatrudnienia – przypadek szczególny

W liczeniu struktury zatrudnienia zdarzają się ‘przypadki szczególne’. Przypadki te wymagają czasami równie szczególnego traktowania (liczenia) i dotyczą zwykle tych miesięcy, których liczba dni jest inna niż 30. Oto jeden z takich przypadków (zdarzył się) o podwójnie wyjątkowym charakterze.

01.03.2024 nauczyciel miał okres nieprowadzenia zajęć podlegający zastosowaniu rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania § 3. 5. 1): „uwzględnia się liczbę etatów nauczycieli w okresach, za które wypłacono im wynagrodzenie, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania”; czyli było to ‘chorobowe’, czyli w pliku gromadzenia danych wprowadzono dane dotyczące tego okresu nieprowadzenia zajęć z typem [1].

Uwaga ‘na boku’: daty o okresach nieprowadzenia zajęć w roku 2025 należy wprowadzać za rok 2024 już z podaniem także numeru roku.

Od 04.03.2024 do 31.03.2024 – § 3. 5. 2): „nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali świadczenia pieniężne, o których mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa”; czyli był to ‘ZUSowski okres nieprowadzenia zajęć’, czyli w pliku gromadzenia danych wprowadzono dane dotyczące tego okresu nieprowadzenia zajęć z typem [3].

Dodatkowo 02 i 03 marca to były sobota i niedziela. Czyli można twierdzić, że nauczyciela w marcu w pracy nie było. Nauczyciel był w stanie zatrudnienia w marcu na 14/18 etatu.

Analizator ‘wyliczył’ w marcu strukturę zatrudnienia: 0,05.

Czy ten wynik jest poprawny? Zadawanie tego pytania jest słuszne nie z perspektywy ‘zadumy nad poprawnością działania aplikacji’, lecz z perspektywy konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’.

W dwóch różnych miejscach przywołanego wyżej rozporządzenia dodatkowo ‘rozporządza się’:

Ustalając okres zatrudnienia nauczyciela, który przez część miesiąca pobierał świadczenie pieniężne, o którym mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, za miesiąc przyjmuje się 30 dni.
W przypadku nauczyciela, który przez część miesiąca pobierał świadczenie pieniężne, o którym mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, za miesiąc przyjmuje się 30 dni.

Policzmy strukturę zatrudnienia ‘ręcznie’.

Najpierw z pominięciem konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’, czyli ze świadomością, że liczona ma tu być „struktura zatrudnienia” (czyli nie struktura ‘świadczenia pracy’, nie ‘struktura obecności’, nie ‘struktura bycia w pracy’). Czy nauczyciel w marcu pozostaje w stanie zatrudnienia? Tak, cały marzec jest w stanie zatrudnienia. No to z racji bycia w stanie zatrudnienia na 14/18 etatu, jego struktura zatrudnienia w marcu jest równa 0,78. Szokujący nie jest tu wskazany wynik, lecz to, że ‘przepisy prawa’ zmieniły znaczenie słów i to w tak dramatyczny sposób, że dziś już się nie da wyjaśnić znaczenia słów ‘struktura zatrudnienia’ w odniesieniu do analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.

Obowiązuje zatem wyliczenie bez pominięcia konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’: =14/18*(1-28/30)=0,05.

Wyliczenie bez pominięcia konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’, ale z ‘ryzykownym’ spostrzeżeniem: „no, ale nauczyciela nie było cały marzec przecież!”: =14/18*(1-20/20)=0,00. Aż w dwóch miejscach rozporządzenia się twierdzi, że w niektórych przypadkach marzec ma w naszym kraju dni 30 – i to jest właśnie ten przypadek, czyli nie można jednak chyba zastosować w liczeniu ułamka 20/20, lecz 28/30.

Co prawda jest jeszcze możliwe policzenie w zgodności z kalendarzem (czyli z ‘ryzykownym’ twierdzeniem, że marzec ma dni 31?), ale wynik w perspektywie konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’ będzie jeszcze trudniejszym do zaakceptowania.

Rzecz więc się sprowadza do pytania: czy pozostawić wynik 0,05; czy wprowadzić takie dane w pliku gromadzenia danych, aby wyszło 0,00?

Należy zaakceptować ideę związaną z istotą zadanego wcześniej pytania: „Czy ten wynik jest poprawny?” – a owa idea, powtórzę, brzmi tak: Zadawanie tego pytania jest słuszne nie z perspektywy ‘zadumy nad poprawnością działania aplikacji’, lecz z perspektywy konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’.

Należy pozostawić wynik 0,05 – bo jest właśnie „poprawny” z perspektywy konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’.

‘Weterani’ konieczności stosowania art. 30a (są i po stronie przeprowadzających analizę i po stronie uprawnionych do kontrolowania przeprowadzania analizy) tym się właśnie różnią od ‘Nowicjuszy’, że jakoś już rozumieją i milcząco akceptują perspektywę konieczności stosowania ‘wyjątkowych konstrukcji prawnych’. ‘Nowicjuszom’ współczujemy i życzymy powodzenia.

Zgodzisz się Czytelniku ze mną, że zwrot ‘wyjątkowe konstrukcje prawne’ jest li tylko eufemizmem w perspektywie konieczności niewytwornego milczenia wobec słów słusznych i niewytwornie wybrzmiewających echem w tymże milczeniu.

Autor tego tekstu żywi głębokie i niezachwiane przekonanie, że marzec ma dni 31 oraz że jakakolwiek dyskusja o poprawności lub niepoprawności czegoś w obliczu twierdzenia, że marzec ma dni 30, ma co najwyżej kabaretowy charakter (bez obrazy dla istoty kabaretu). I wcale nie trzeba się ze mną zgadzać.


Krzysztof Sługocki, 02.01.2025

Wyświetleń: 85 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2025  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz