Nie namawiam do wzięcia udziału w szkoleniu z zakresu przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2020. Ale docierają do mnie różne obawy – w zasadzie ogrom sprzecznych informacji. Pewnymi chyba mogą być dziś trzy kwestie: (1) nauczyciele będący obecnie w stanie zatrudnienia już nabywają prawo do przeprowadzenia analizy wydatków poniesionych na ich wynagrodzenia za okres w jakim są (będą) w stanie zatrudnienia; (2) pozbawienie ich tego prawa – jest to rozważane (!?) – będzie stanem naruszenia porządku prawnego, ale może chodzi o to, że taka „czerwona płachta” jest komuś do czegoś potrzebna; (3) zmiana zasadniczej tu ustawy Karta Nauczyciela jest w gąszczu sprzecznych założeń i domniemań (zapowiada się jeszcze więcej obietnic i sprzecznych z tymi obietnicami działań).
I w takich warunkach być może trzeba będzie przeprowadzić właściwe szkolenia. Na razie to mnie na tę myśl jedynie lęk ogarnia i rozważania o zajęciu się „czymś zdrowszym i ciekawszym” – a jest czym i oby tylko czasu wystarczyło. Jednak z zakładanego tu obowiązku napiszę: „Zgromadź dane, nic nie licz” – takie hasło wywoławcze pozostaje tymczasem aktualnym wobec propozycji aktualnych narzędzi obliczeniowych i aktualnego, w odniesieniu do bieżących zmian prawa oświatowego, podejścia do problematyki wynikającej z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela. I pewnie tak będzie w odniesieniu do roku 2020.
Celem planowanych szkoleń jest wypełnienie dziś bardzo silnie sygnalizowanego w kontakcie z zainteresowanymi i zobowiązanymi oczekiwania konieczności zapoznania się z narzędziami zalecanymi do wspomagania przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2020 – są obecnie w fazie intensywnego testowania możliwej złożoności roku 2020. Pewna przewidywalność możliwych zdarzeń w roku 2020 skłania do zaproponowania narzędzi, których jedną z najważniejszych cech jest potencjalna elastyczność dopasowania do ewentualnych zmian w prawie (pozostając w ramach tego, co dziś da się przewidzieć ...) połączonego z jednoczesną możliwością koniecznego gromadzenia danych (z koniecznym uwzględnieniem konsekwencji zmian w wynagradzaniu nauczycieli) w taki sposób, aby móc je gromadzić w sposób możliwie prosty oraz aby nie trzeba było ich gromadzić ponownie po ewentualnej, dającej się dziś przewidzieć zmianie (tu autor wychodzi z założenia, że jednak rzecz pozostanie wystarczająco i koniecznie przewidywalna i jednocześnie bardzo się obawia porażki w tym aspekcie rzeczy pojmowania).
Szkolenie będzie dotyczyło przede wszystkim praktycznej strony przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli z wykorzystaniem proponowanych narzędzi (dziś z założenia analogicznych do tych proponowanych w latach 2014-2019 - choć z uwzględnieniem sygnalizowanych przez użytkowników zmian) w warunkach obliczeniowych roku 2020. Przed wzięciem udziału w szkoleniu będzie można zapoznać się z udostępnioną w tym celu wersją narzędzi (od końca lutego).
Co będzie - konkretnie - przedmiotem szkolenia?
Otrzymuję często pytania dotyczące szkolenia, terminu szkolenia i zakresu szkolenia. Niektóre z nich zadają osoby „zaawansowane w temacie” – w oczekiwaniu: „ja już byłam/byłem na takim szkoleniu w roku ubiegłym (w jednym z lat minionych) – czy tu się coś zmieniło?”. Zadają te pytania także osoby „początkujące w temacie” – w oczekiwaniu: „czy to szkolenie będzie także komunikatywne dla początkujących?”. Poniżej odpowiadam.
Najpierw zostanie rozstrzygnięty najpoważniejszy problem roku 2020: z perspektywy dziś (14.01.2020) wiadomo, że będzie to problem!
Więcej: Informacje o szkoleniu | Program szkolenia | Terminy szkoleń | Ceny i warunki | Formularz zgłoszeniowy
Krzysztof Sługocki, 14.01.2020 |