Udostępniam plik zawierający pełną (w wersji edytowalnej) prezentację wstępnie przygotowywaną już na potrzeby roku 2019, której tylko wybrane części będą wykorzystane w szczególności w czasie mocno praktycznych szkoleń w roku 2019 (zawiera treści aktualne z perspektywy 24 czerwca 2019): http://egocki.pl/art30a/Analiza2019_6.pptx
Jestem także w trakcie przygotowywania szkoleń w wersji „on-line” – tu liczę na Państwa sugestie; szkolenia „on-line”, zakłada się, że będą dostępne od września.
Szkolenia będą dotyczyły przede wszystkim praktycznej strony dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli przede wszystkim z wykorzystaniem zalecanych narzędzi (Aplikacja Analiza2019) w warunkach obliczeniowych roku 2019. Zostaną także zaprezentowane czynności w odniesieniu do ewentualnej chęci dokonania "ręcznej" analizy "na papierze".
O skuteczności i przydatności szkoleń zdecydują następujące założenia:
- dokona się streszczenia rozumienia art. 30a w powiązaniu z właściwymi wybranymi przepisami wykonawczymi poprzez analizę wybranych przykładów;
- zakłada się, że „tematyka spotkania jest uczestnikom w zakresie prawa znana”;
- nie zakłada się, że wszyscy są „weteranami” stosowania art. 30a;
- wyjaśnienia dotyczące art. 30a są tak formułowane, aby także osoba „początkująca” mogła „uznać rzecz za wystarczająco przyjazną”;
- poza kilkoma wyjątkowymi kwestiami nie będzie konieczne „studiowanie” w czasie szkolenia przepisów prawa (…chyba, że nastąpi ich zaskakująca zmiana w zakresie wykonawczym...);
- przepisy prawa dotyczące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli dają się sprowadzić do zagadnień natury algebraicznej (co do głównej problematyki) – a przez to, w konsekwencji, da się wykorzystać program komputerowy realizujący kolejne ciągi obliczeń;
- różne mogą być oczekiwania uczestników (różne struktury organizacyjne), a zalecana Aplikacja (Analiza2019) wspomagania wymaganych prawem czynności będzie względem tych oczekiwań elastyczna i pozwoli dokonać w sposób szybki, sprawny, przyjazny i zgodny z prawem owej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.
Scenariusz szkolenia (tymczasem tego w formie tradycyjnej) jest mniej więcej taki (sprawnie, skutecznie, bez bełkotu i stękania, po polsku,...):
09:00-09:05 - konieczne zagadnienia formalne i organizacyjne;
09:10-09:30 - kilka kwestii ogólnych (bieżący stan prawny, bieżący stan pojmowania bieżącego stanu prawnego, stan prawny przewidywany, projektowane przyszłe zmiany, przyszłe losy art. 30a,...);
09:35-09:55 - algorytm dokonania analizy ("sposób" na analizę...);
10:00-10:40 - musisz umieć liczyć (dokonać analizy) "ręcznie na papierze" (aby wiedzieć, że "program" policzy dobrze; aby umieć odeprzeć ewentualne zarzuty, że coś jest policzone źle; aby mieć pewność poprawności wykonania obowiązków wynikających z art. 30a,...)
oczekiwana przerwa kawowa...;
11:00-14:15 - analiza z wykorzystaniem zalecanych narzędzi (skąd mieć narzędzia; Licencja; konfiguracja, parametryzacja, ustawienia; gromadzenie danych - przykłady, "niuanse", rady na trudne przypadki; analiza - przegląd narzędzi analizy; generowanie sprawozdania; raportowanie i prognozowanie; analiza przypadków szczególnych; kontrola poprawności;...);
około godz. 12:30 zasłużona przerwa na posiłek...;
omówienie wybranych zagadnień szczegółowych (prawnych, organizacyjnych i obliczeniowych) - ...tak długo, jak długo będzie to konieczne; ale koniec powinien nastąpić pomiędzy 14:30 a 14:45...;
liczne zagadnienia, które nie zostaną obgadane i zaprezentowane w czasie szkolenia są już lub będą dostępne w publikacjach i innych treściach w serwisach http://art30a.ucoz.pl/, https://www.facebook.com/art30a, https://sites.google.com/view/art30a2019szkolenie (będą dostępne w szczególności różne rozwiązania przewidywanych nowych problemów); zawsze też można skorzystać z mail'a lub z telefonu (to ostatnie jednak bez nadmiaru emocji...)
Szkolenia (tradycyjne) są planowane na październik (terminy szkoleń: http://art30a.ucoz.pl/index/terminy_szkolen/0-8). Jeżeli obecnie z różnych powodów nie można po Państwa stronie nabyć już zalecanej Aplikacji Analiza2019 (http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20), to można tymczasem korzystać z wersji demonstracyjnej dostępnej pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2019/Analiza2019T.zip (jest tam także zawarty plik skrótu instrukcji obsługi).
Docierają do Państwa w tym roku 2019 sygnały różne - nic chyba jednak takiego, czego nie dało się przewidzieć już jakiś czas temu. Chcę sprawić, aby po Państwa stronie w odniesieniu do art. 30a KN pojawił się stosowny dystans, spokój oraz pewność tego, że będziecie Państwo przygotowani na ewentualne przyszłe "niespodzianki", które zacny MEN lubo to inne podmioty mogą Wam jeszcze wyszykować. "Dokonanie analizy za rok (w roku) 2019" w ujęciu prawa wykonawczego będzie wymagało przygotowania sprawozdania ponownie nieco odmiennego w porównaniu do kilku lat minionych (więcej: http://art30a.ucoz.pl/news/sprawozdanie_na_za_rok_2019/2019-07-21-172). Dziś (czyli z perspektywy daty otrzymania tej wiadomości) rzecz nie jest całkowicie przewidywalna - tu ponownie nastąpią zmiany w prawie wykonawczym w tym zakresie "niemal w ostatniej chwili".
Art. 30a ustawy Karta Nauczyciela pozostaje obowiązującym w odniesieniu do roku 2019; w kolejnych przepisach zmieniających ustawę KN nie został uchylony art. 30a; nie są znane obecnie żadne projekty, z których wynika, że będzie uchylony; MEN zapowiada, że tematyka jednorazowego dodatku uzupełniającego powróci podczas prac... - no, nie za bardzo wiadomo jakich, kiedy i przez kogo prowadzonych. Niezależnie od tego, kto co „gada” lub zapowiada i po której ze stron – to nie zmienia bieżącego stanu prawnego, a ów jest taki, że art. 30a nie dość, że trwa - to MEN dodatkowo przy nim "majstruje" lub będzie "majstrować" w sposób trudny do zdefiniowania... Ze względu na ciągłość potrzeb pozyskiwania szczególnych informacji, analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli pozostaje jednym z istotniejszych narzędzi koniecznych dociekań (zyskuje ciągle na walorze pożyteczności; choć z perspektywy aktualnego stanu prawnego nie jest wyposażona w kilka dodatkowych konieczności wyliczeń, co może zaistnieć w konsekwencji zmian w prawie wykonawczym do art. 30a). Z perspektywy bieżących zapowiedzi zmian prawa oświatowego można wnioskować, że art. 30a będzie także obowiązywał w roku kolejnym...
W celu uczynienia tego szkolenia autentycznie przydatnym i efektywnym, a także w celu zaspokojenia w możliwie najlepszy sposób Państwa oczekiwań związanych z uczestnictwem w zaplanowanym szkoleniu, przed terminem szkolenia zostaną udostępnione w szczególności: pełna prezentacja (w formacie edytowalnym), która będzie częściowo wykorzystywana w czasie szkoleń w roku 2019 - udostępniona będzie w pełnej wersji edytowalnej (+ kilka dodatkowych opracowań); pełny skrypt zawierający treści szkoleniowe w postaci elektronicznej - uczestnik szkolenia (2019) otrzyma funkcjonalne treści szkoleniowe w formie wydrukowanej - treści wydrukowane będą zawierały część zawartości udostępnionej pełnej formy elektronicznej; będą to treści niezbędne do właściwego i oczekiwanie skutecznego przeprowadzenia szkolenia.
Proszę ewentualnie zapoznać się w miarę swych potrzeb i możliwości z treściami już udostępnionymi (także tymi z roku 2017 i 2018) - Państwa ewentualne uwagi mogą znacząco wpłynąć na materiały przygotowywane do szkoleń w roku 2019.
udostępniam tymczasem do Państwa dowolnej dyspozycji pierwszą wersję skryptu przygotowywanego do szkoleń realizowanych w roku 2018 (analogiczny skrypt adekwatny do szkoleń roku 2019 będzie udostępniany od września): https://egocki.pl/art30a/SkryptPomocy_Analiza2018_9_min.pdf
plik zawierający pełną (w wersji edytowalnej) prezentację, której wybrane części były wykorzystane w czasie szkoleń w roku 2018 (analogiczna prezentacja adekwatna do roku 2019 będzie udostępniana od września): http://egocki.pl/art30a/Analiza2018_9.pptx
plik zawierający pełną (w wersji edytowalnej) prezentację wstępnie przygotowywaną już na potrzeby roku 2019, której wybrane części będą wykorzystane w czasie szkoleń w roku 2019 (zawiera treści aktualne z perspektywy 24 czerwca 2019): http://egocki.pl/art30a/Analiza2019_6.pptx
zestawienie autorskich publikacji (z okresu 2013-2017; uaktualnienie zestawienia nastąpi w ostatnim kwartale roku 2019) dotyczących najróżniejszych „niuansów” i problemów konieczności realizacji obowiązków wynikających z art. 30a: http://egocki.pl/art30a/ZestawieniePublikacji.pdf
pod adresem https://www.facebook.com/art30a/videos/681342982065294/ jest dostępny krótki film (2017) dotyczący prezentacji sposobu myślenia (algorytmu) o dokonaniu analizy... (prezentowana jest główna idea)
pod adresem https://www.facebook.com/art30a/videos/678635579002701/ jest dostępny krótki film (2017) prezentujący przedmiot minionych szkoleń
opis rozwiązań wybranych kwestii technicznych: http://art30a.ucoz.pl/news/dzialanie_aplikacji_zauwazane_problemy/2017-11-17-106
W dniu szkolenia zostanie przekazany adres do pobrania Aplikacji (Narzędzi wspomagania gromadzenia danych i dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli) oraz Kodu Licencji.
Uaktywnienie Licencji będzie możliwe po pobraniu Aplikacji najwcześniej po dniu szkolenia.
Jeszcze więcej ułatwień w dokonaniu analizy w porównaniu do lat minionych; dodatkowe funkcjonalności - w szczególności funkcja "agresywnego analizatora" (więcej: http://art30a.ucoz.pl/news/udostepniam_narzedzia_sprawdzajace_gromadzone_dane/2019-07-24-173); dodatkowe raporty; ułatwienia w przygotowywaniu ewentualnych wydruków i wykresów;... - wymienione nowe własności Aplikacji są głównie konsekwencją Państwa spostrzeżeń i oczekiwań najczęściej wyrażanych w związku z rosnącymi wymaganiami po Państwa stronie oraz wymaganiami kontrolujących. Zostaną także uwzględnione szczególne przewidywania związane z konsekwencjami "prac" po stronie MEN.
Dostępna jest także wersja demonstracyjna Aplikacji (art30a.ucoz.pl ) - nie ma ograniczeń w gromadzeniu danych; ograniczenia o charakterze losowym pojawiają się na poziomie dokonywania analizy...
...wszystkie wzmiankowane wyżej kwestie zostaną szczegółowo, jasno i komunikatywnie wyjaśnione w czasie szkolenia.
Krzysztof Sługocki, 26.07.2019 |