Po ostatniej publikacji z 23 października dostępnej pod adresem http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.edukacja.aktualnosci/187036/Elastyczny-wzor--Nowe-sprawozdanie-ze-srednich-wynagrodzen-nauczycieli otrzymałem już kilkanaście wiadomości z powtarzającym się twierdzeniem, że zawarto tam sugestię, że w formularzu sprawozdania (obecnie będącym w stanie projektowania po stronie MEN) „organ prowadzący będzie sam mógł sobie określać okresy obowiązywania kwot bazowych” (?!).
Istotnie, zawarto tam (we wskazywanym artykule) w szczególności chyba "mało fortunne" twierdzenia.
„Nowy formularz jest dostosowany do obowiązywania dwóch różnych kwot bazowych w ciągu roku, ale nie określa ściśle dwóch okresów ich obowiązywania. Pierwszy okres rozpoczyna się 1 stycznia, a datę jego zakończenia będą wpisywać gminy. Podobnie datę rozpoczęcia drugiego okresu, który kończy się 31 grudnia.”
Zwrot: „a datę jego zakończenia będą wpisywać gminy” może sugerować to, co zaniepokoiło niektórych z Państwa – „[…], że organ prowadzący sam będzie mógł sobie wybrać okres obowiązywania kwot bazowych?”.
Co prawda artykuł nie zawiera tak dalece idącego wyrażenia, jak ten tu cytowany autorstwa niektórych z Państwa – choć wiele osób „zainteresowanych-zobowiązanych” chyba tak właśnie ową rzecz postrzegło.
Dalej w artykule zacytowano słowa pani Ewy Staniszewskiej (zastępca dyrektora departamentu współpracy z samorządem terytorialnym): „wprowadzona zmiana umożliwia stosowanie formularza sprawozdania niezależnie od terminu zmiany kwoty bazowej dla nauczycieli, określanej corocznie w ustawie budżetowej” – co chyba sugeruje raczej coś innego…
Jednak ważniejszą treść zawiera uzasadnienie do procedowanego obecnie projektu zmiany rozporządzenia (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12317208): „[…] Od 1 kwietnia 2018 r., zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2018 […] zmianie uległa kwota bazowa dla nauczycieli, jak również okres jej obowiązywania […]. […] zachodzi konieczność nowelizacji rozporządzenia poprzez dokonanie zmiany załącznika nr 2 do rozporządzenia, tj. formularza sprawozdania […], wraz z objaśnieniami dotyczącymi sposobu jego przygotowania. […] Proponuje się dostosowanie, tak jak dotychczas, wzoru formularza do sytuacji obowiązywania w dwóch okresach roku budżetowego różnych kwot bazowych. Adekwatnie do ogólnej zasady ustalania kwoty bazowej dla nauczycieli w ustawie budżetowej, jako datę rozpoczęcia obowiązywania pierwszej kwoty bazowej określa się we wzorze formularza 1 stycznia danego roku. Natomiast w celu uelastycznienia możliwości stosowania wzoru formularza proponuje się ogólne określenie daty rozpoczęcia obowiązywania drugiej kwoty bazowej dla nauczycieli w danym roku. Takie rozwiązanie pozwoli na każdorazowe dostosowanie formularza w przypadku określenia drugiej kwoty bazowej w danym roku, niezależnie od miesiąca rozpoczęcia jej obowiązywania.”
Czyli uzasadnia się (choć w sposób nie za bardzo jasny i precyzyjny), że celem takiego projektowania wzorca formularza sprawozdania jest dostosowanie tego wzorca (w rozumieniu ustanowienia go na poziomie prawa) do ewentualnie zmieniających się okresów trwania kwot bazowych w latach kolejnych trwania artykułu 30a – aby nie trzeba było za każdym razem „projektować” kolejne zmiany tego rozporządzenia (przy okazji proszę zwrócić uwagę na pośredniość zaistnienia twierdzenia o dalszym trwaniu art. 30a w latach kolejnych).
Najważniejszy jednak tekst, w odniesieniu do wskazywanej tu kwestii, zawarto w rozporządzeniu do art. 30a w § 3. 2. (tu nie projektuje się zmiany tego przepisu): „w przypadku gdy w danym roku obowiązuje więcej niż jedna kwota bazowa, o której mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot.” – w powiązaniu z art. 30a ust. 7.: „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia […] także wzór formularza sprawozdania, uwzględniając okres obowiązywania kwoty bazowej […]”.
Nie istnieje zatem nawet „cień przepisu prawa” z mocy którego „organ prowadzący sam będzie mógł sobie wybrać okres obowiązywania kwot bazowych”.
Cytowany artykuł zawiera pewne „mało fortunne” twierdzenia, które chyba sporą liczbę zobowiązanych sprowadzą na „ugory” jeżeli i MEN opublikuje arkusz sprawozdania „z miejscem na samodzielne wpisanie dat okresów...”.
Najprawdopodobniej jednak MEN opublikuje, jak co roku, arkusz sprawozdania i w ramach dostosowania go do warunków obliczeniowych do roku 2018 wpisze właściwe daty zgodne z okresami trwania kwot bazowych w roku 2018. A jeżeli owych dat nie wpisze – to Państwo wpiszecie owe właściwe daty koniecznie zgodne z ustanowionymi w ustawie budżetowej okresami trwania kwot bazowych w roku 2018 (lub proponowana poprzez ten serwis Aplikacja - po aktualizacji - sama wpisze we właściwe miejsca właściwe daty).
To, jak arkusz sprawozdania powinien „wyglądać” za rok 2018 jest dostępne pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/news/arkusz_sprawozdania_na_rok_2018/2018-03-28-118 (to nie jest arkusz MENowski); więcej w zakresie poruszanej tu kwestii: http://art30a.ucoz.pl/news/komentarz_do_projektu_rozporzadzenia/2018-10-18-131
Krzysztof Sługocki, 25.10.2018 |