(1) W przypadku gromadzenia danych za rok 2022 (lub ich modyfikowania) już w roku 2023, w zakresie wprowadzania informacji dotyczących okresów nieprowadzenia zajęć, wprowadzanie dat wymaga podawania numeru dnia, numeru miesiąca i liczby 2022 (lub w kolejności odwrotnej – zależy to od indywidualnej konfiguracji; różny – co także zależy od indywidualnych konfiguracji – może być znak rozdzielający, zwykle: „.”, „/”, „-„).
(2) Nazwa pliku gromadzenia danych musi być zawsze zgodna z formatem [awn*#.xlsx] – gdzie: * - dowolna dodatnia liczba, np. 101; liczby w przypadku wielu plików gromadzenia danych muszą być różne; # - dowolne opcjonalne (możliwie najkrótsze i najprostsze) dodatkowe oznaczenie dające się kojarzyć z nazwą jednostki organizacyjnej (szkoły, przedszkola,…); rozszerzeniem pliku musi być „.xlsx” – i w tym formacie plik musi być zapisany (w przypadku używania innych typów arkusza kalkulacyjnego niż Excel).
(3) Pliki oznaczone nazwami [Form*] nie mogą być wykorzystywane do gromadzenia danych; są to pliki wzorcowe, które należy chronić (czyli po prostu ich nie używać, a ich obecność w folderze aplikacji jest bardzo pożądana – system analizy wykorzystuje te pliki w różnych koniecznych okolicznościach).
(4) „Kod licencji” jest umownym unikatowym znakiem powiązanym z Nabywcą Aplikacji2022; wprowadzenie „kodu licencji” właściwego dla danego Nabywcy umożliwia korzystanie ze wszystkich aktualnych funkcjonalności Aplikacji2022 (bez ograniczeń z wyjątkiem tych wynikających z licencji lub umowy licencyjnej – chodzi tu głównie o ograniczenie w zakresie górnej granicy liczby plików gromadzenia danych; przekroczenie tej granicy może włączać różne losowe ograniczenia).
(5) Wprowadzanie „kodu licencji” nie wymaga dostępu do możliwości korzystania z usług internetowych; proces wprowadzania kodu licencji (jako jedna z pierwszych czynności) jest wykorzystywany jednocześnie do przetestowania tego, czy aplikacja będzie poprawnie funkcjonować z daną wersją (i typem) arkusza kalkulacyjnego w danym środowisku aplikacyjnym (platforma systemowa i system ochrony).
(6) W przypadku pobierania z wykorzystaniem usług internetowych oprogramowanych plików Excel’a (dotyczy to w szczególności pliku analizatora [Analizator*.xlsm], pliku kontroli [AgrX.xlsm] i wszystkich innych plików z rozszerzeniem [.xlsm] zmieniła się polityka bezpieczeństwa Microsoft’u (Zablokowano potencjalnie niebezpieczne makro — Pomoc techniczna firmy Microsoft).
(7) Dane dotyczące nauczycieli początkujących należy gromadzić w zgodności z wyjaśnieniami dostępnymi pod adresami http://art30a.ucoz.pl/news/co_z_nauczycielami_poczatkujacymi_i_inne_pytania/2022-12-07-387 oraz http://art30a.ucoz.pl/news/nauczyciele_poczatkujacy_zasady_gromadzenia_danych/2022-10-12-375.
(8) W przypadku zaistnienia wątpliwości (także co do aktualności plików składających się na aplikację) można dowolnie i wielokrotnie korzystać z katalogu aktualnych plików dostępnych pod adresem http://art30a.ucoz.pl/load/analiza2022_aktualne_pliki_do_pobrania/1-1-0-7 (w szczególności dotyczy to plików [Analizator2022_w1230.xlsm], [Sprawozdanie-art30a_2022.xlsx], [AgrX.xlsm]); mogą w tym katalogu pojawiać różne dodatkowe pliki (narzędzia dodatkowe przydatne na różne potrzeby raportowania analizy).
(9) Każdą kolejną analizę danych w pliku analizatora (analizę można przeprowadzać wielokrotnie) należy rozpoczynać od arkusza [Pliki] (przycisk [Twórz listę plików do pobrania danych]), czyli po każdej ewentualnej modyfikacji danych należy koniecznie skorzystać z tego arkusza.
(10) Analizę można przeprowadzać także „wyrywkowo” w odniesieniu do wybranego pliku (lub wybranych plików) [awn*] – analizie podlegają te pliki [awn*], przy których jest znak [T]; znak [N] wyłącza plik z danej sesji analizy (dotyczy to tylko plików [awn*]).
(11) Ostatecznym i zamykającym etapem analizy dla nauczycieli początkujących są czynności w arkuszach [a_NP2] oraz [jdu_NP2], ale aby móc skorzystać z tej zamykającej analizy, wcześniej koniecznie należy najpierw przeprowadzić analizę, korzystając z arkuszy [a_NS], [jud_NS], [a_NK], [jud_NK], [a_NP], [jud_NP].
(12) Raporty dodatkowe dla nauczycieli początkujących należy ewentualnie wykonywać w odniesieniu do typów raportowań oznaczonych symbolami [NP2]; raportowania oznaczone symbolami [NS], [NK], [NP] mają charakter pomocniczy.
(13) wszelkie dostępne raportowania dodatkowe (karty oznaczone na czarno) mają charakter pomocniczy i służą głównie różnym możliwym tu dociekaniom i dyskusjom dotyczącym poprawności zgromadzonych danych w plikach [awn*]; niektóre sumy lub średnie dotyczące różnych wartości nie muszą być zbieżne z tymi, które będą zawarte w arkuszach [jdu*] oraz w arkuszu [Spraw2]; raporty te są definiowane na podstawie funkcjonalności tabel przestawnych i mogą przez Użytkownika (raczej zaawansowanego) być dowolnie modyfikowane; można także tworzyć nowe typy raportów.
(14) Raport dodatkowy oznaczony znakiem [Rjdu] może być wykorzystany (także w celach czynności kontrolnych) do sporządzania list wypłaty ewentualnych jednorazowych dodatków uzupełniających.
(15) Zaawansowani Użytkownicy mogą rozbudowywać zakresy nazwane (tabele) w arkuszach [a*] (z zastosowaniem [Menedżera zakresów nazwanych]) w celu osiągania dodatkowych, różnych innych niż dostępne, celów analitycznych.
(16) Różne i liczne „niuanse” analizy wydatków były szczegółowo opisywane (i są dostępne) w zasobach serwisu http://art30a.ucoz.pl/ (po prawej stronie okna serwisu jest dostępne [Archiwum wpisów]).
(17) Aktualne zapisy licencji są dostępne pod adresem https://egocki.pl/art30a/LicencjaSiZ.pdf.
(18) Zaleca się, aby Użytkownicy początkujący zapoznali się (choćby pobieżnie) z:
- Obliczanie struktury zatrudnienia – https://qrgo.page.link/wEHK1 (jedną z funkcjonalności środowiska udostępnienia jest także możliwość skorzystania z formatu PDF)
- Gromadzenie danych na potrzebę przeprowadzania analizy – https://qrgo.page.link/Ve8Wx (jedną z funkcjonalności środowiska udostępnienia jest także możliwość skorzystania z formatu PDF)
- Czy przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, uwzględnia się odprawy pośmiertne? Analogiczne pytania można formułować w odniesieniu do całego (?) katalogu wydatków osobowych niezaliczonych do wynagrodzeń – https://qrgo.page.link/mbY4y (jedną z funkcjonalności środowiska udostępnienia jest także możliwość skorzystania z formatu PDF)
- O co chodzi w art. 30a ustawy Karta Nauczyciela w roku 2021 i czy zostanie uchylony w roku 2022? – https://qrgo.page.link/ZyAFS (jedną z funkcjonalności środowiska udostępnienia jest także możliwość skorzystania z formatu PDF)
- https://egocki.pl/art30a/SkryptPomocy_Analiza2017_w0901_20170306.pdf – skrypt szkoleniowy, w którym szerzej opisano problematykę art. 30a KN oraz narzędzia obliczeniowe;
- https://egocki.pl/art30a/ZPublikacji_2017-2019.pdf – zestawienie wybranych publikacji (2017-2019) dotyczących różnorodnych aspektów konieczności realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela;
- https://egocki.pl/art30a/ZPublikacji_2014-2017.pdf – zestawienie wybranych publikacji (2014-2017) dotyczących różnorodnych „niuansów” konieczności realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela;
oraz
zarejestrowane szkolenia (z bezpłatnym dostępem): https://sites.egocki.pl/online/art30a
Krzysztof Sługocki, 06.01.2023 |