Art. 30a KN
Środa, 2025-01-22, 13:48
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2025 » Styczeń » 8 » Z jaką dokładnością należy liczyć?
12:33
Z jaką dokładnością należy liczyć?

W załączniku nr 5 do rozporządzenia (tym, który zawiera wzorzec sprawozdania na rok 2024) w części zatytułowanej „Objaśnienia” zawarty jest tekst: Wszystkie dane i wyniki obliczeń wpisuje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia wykonuje się na danych z taką samą dokładnością.

Nazwałem to ‘tekst’, bo nie za bardzo mogę to nazwać ‘przepis prawa’. W konsekwencji istnienia bardzo licznych takich ‘tekstów’ to już chyba zawsze będzie w moim kraju dyskusja, czy to jest ‘przepis prawa’, czy też może nie. Bo z jednej strony istnieje taki twór w kompletnym oderwaniu od zasad techniki prawodawczej, a z drugiej strony rzecz jednak została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP.

Pomińmy ten spór (w głowie ma się nie mieścić, że można tak robić). To trafiamy na kolejny ‘problem’.

Czy ‘tekst’ ten dotyczy li tylko tabeli arkusza sprawozdania, czy też może wszystkich obliczeń analizy? Odpowiedź nie podlega dyskusji (no, przynajmniej z mojej skromnej perspektywy): ‘tekst’ dotyczy tylko tabeli arkusza sprawozdania.

Już dawno wykazano (i to ponad miarę w kilku różnych publikacjach z początkowego okresu obowiązywania art. 30a), że na potrzebę rzetelnego przeprowadzenia (policzenia) analizy obliczeń (zwłaszcza tych dotyczących struktury zatrudnienia) należy dokonywać z dokładnością do co najmniej pięciu miejsc po przecinku (a jeszcze lepiej do siedmiu miejsc po przecinku – zależy to od pewnych założeń dotyczących zdefiniowania struktury zatrudnienia).

Dlatego w pliku Analizatora w arkuszu [DanPar] jest dostępny parametr [Dokładność obliczeń struktury zatrudnienia] z domyślną wartością [2].

Dlaczego jednak [2] a nie na przykład [5]?

Gdyby na przykład zmienić tę wartość na [5], to wyniki obliczeń będą rzeczywiste i prawdziwe i może na przykład w arkuszu [jdu_ND] (analiza dla nauczycieli dyplomowanych) być wyliczona różnica (minus) -102017,74 oraz średnioroczna liczba etatów 86,19. Jednak wtedy z perspektywy MEN’owskiego arkusza sprawozdania kwota różnicy zostanie policzona jako (minus) –101951,46 – czyli zostanie policzona inna kwota różnicy. Jednak wartość wypłaconych wtedy 'jdu' wyniesie w sumie 102017,74.

Z perspektywy czynności kontrolnych (RIO) rzecz jest nie do zaakceptowania (nawet jeśli przyczyna tego stanu rzeczy jest zrozumiała). A z drugiej strony nie do przyjęcia (choć ciekawość – dlaczego?) jest wyjaśnienie najprostsze z możliwych, że ‘bezrefleksyjna głupota utrwalona kolejnymi latami’ po stronie MEN prowadzi do takiego stanu rzeczy. No przecież RIO takich słów nie wyrazi (choć ciekawość – dlaczego?).

No cóż – potrzebny jest ‘kompromis’ (choć nazywanie tego ‘kompromisem’, to już 'głupota' po mojej stronie).

A ów polega na tym, że należy w arkuszu [DanPar] w polu [Dokładność obliczeń struktury zatrudnienia] pozostawić wartość [2]. Co prawda może wtedy w połowie przypadków wyjść, że trzeba wtedy o parę tysięcy więcej wypłacić nauczycielom, a w połowie przypadków, że parę tysięcy mniej.

Lepiej tego nie dociekać, lepiej tego nie sprawdzać – bo o ile kontrolujący to rozumieją (i 'nie wnikają'), to ‘swoim szefom’, ‘radnym’ ani nauczycielom tego nie będziecie w stanie wyjaśnić.

Aplikacja wylicza wszystko 'poprawnie' co do grosza.


Krzysztof Sługocki, 08.01.2025

Wyświetleń: 87 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2025  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz