Art. 30a KN
Sobota, 2025-07-05, 21:42
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 228
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Marzec » 23 » Zmiana ustawy – Karta Nauczyciela
11:34
Zmiana ustawy – Karta Nauczyciela

Zaistniał poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela. „Projekt dotyczy zapewnienia nauczycielom podwyżki od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków do wynagrodzenia”.

Z perspektywy celów funkcjonowania tego serwisu najważniejsze treści zawarte w projekcie oraz w uzasadnieniu są następujące:

(1) „Art. 93a. 1. W okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 zwiększa się o 4,4%.
2. Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o średnim wynagrodzeniu nauczycieli, o którym mowa w art. 30 ust. 3, w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. należy przez to rozumieć średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3, zwiększone o 4,4%.”
;
- co oznacza, po pierwsze, że rzecz będzie musiała być uwzględniana w analizie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2022; po drugie, art. 30a nie zostanie uchylony w roku 2022; po trzecie, od 01 maja aplikacja wspomagająca przeprowadzanie analizy będzie aktualizowana.

(2) „[…] stawki średniego wynagrodzenia nauczycieli, ustalone zgodnie z proponowaną regulacją, od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. będą wynosiły dla:
nauczyciela stażysty – 3 693,46 zł,    
nauczyciela kontraktowego  – 4 099,74 zł,
nauczyciela  mianowanego – 5 318,58 zł,
nauczyciela dyplomowanego – 6 795,97 zł. […]”
;

(3) „W związku ze wzrostem średniego wynagrodzenia nauczycieli w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. przy utrzymaniu w ustawie budżetowej na rok 2022 dotychczasowej wysokości kwoty bazowej dla nauczycieli odpowiednio dostosowany zostanie wzór sprawozdania zawarty w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1303)”
- jak napisałem w komunikacie z 08 marca – MEiN nie ma szans na zaproponowanie prawidłowego wzoru sprawozdania (będzie kolejne zamieszanie).

(4) „Utrzymanie w 2023 r. poziomu średniego wynagrodzenia nauczycieli obowiązującego w 2022 r. będzie wymagało podwyższenia od dnia 1 stycznia 2023 r. kwoty bazowej dla nauczycieli”
- a to jest bardzo istotne wskazanie dotyczące tego, że system wynagradzania nauczycieli nie ulegnie zmianie także w roku 2023, czyli istotny element tego systemu, jakim jest analiza wydatków ponoszonych na wynagrodzenia – także pozostanie.

Komentarza – z mizerną próbą maksymalnego wyhamowania emocji – wymagają jednak inne zapisy:

(1) „[…] tytuł rozdziału 12 otrzymuje brzmienie: Przepisy epizodyczne, przejściowe i końcowe […]” – podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli ma więc charakter „epizodyczny”, także „przejściowy i końcowy” (?) – to tylko „czarny” humor…

(2) W „uzasadnieniu” „wykłada się” o „Potrzebie i celu wydania ustawy”, gdzie: „Jednym z priorytetów w zakresie polityki oświatowej państwa jest podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela, co ma istotny wpływ na jakość kształcenia” – nie sposób z tym się nie zgodzić!

(3) dalej jednak: „Obecny poziom wynagrodzeń nauczycieli nie jest jednak dostatecznie motywujący. W związku z brakiem poparcia środowiska oświatowego dla planowanych przez rząd istotnych zmian systemowych w zakresie statusu zawodowego nauczycieli, które miały skutkować od dnia 1 września 2022 r. znacznym wzrostem wynagrodzeń nauczycieli, niezbędne jest podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli niezależnie od zmian systemowych statusu tej grupy zawodowej”.

Moim zdaniem, już nad wyraz znany, prawdziwy i adekwatny względem ludzi sprawujących obecnie władzę cytat: „Głupie władze nie informują głupiego społeczeństwa o swoich głupich zamiarach albo tak informują, jakbyśmy byli niedorozwinięci” – no, już jest, pisząc najdelikatniej – zbyt skromny.

…A owi dalej ciągną ten pseudoargument: „[…] Mając jednakże na uwadze brak poparcia środowiska oświatowego dla planowanych przez rząd istotnych zmian systemowych w zakresie statusu zawodowego nauczycieli, które miały skutkować od dnia 1 września 2022 r. znacznym wzrostem wynagrodzeń nauczycieli, niniejszy projekt ustawy proponuje zwiększenie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnich wynagrodzeń nauczycieli […]” – o jakże trudno się powstrzymać przed napisaniem tego, co tu do głowy w reakcji przychodzi…

To może napiszę tylko i aż tak – no, cóż – tu to już tylko mogę napisać: oj ty biedny ludku MEiN reprezentujący (a że projekt jest „poselski”, to może i nawet reprezentujący także i „onych szczególnych w swym rodzaju intelektualistów”), któryś to „Mając” napisał; no, przykro jest mi, że nie pojmujesz podstawowych zasad poprawnego użycia imiesłowowego równoważnika zdania (ok – ja też takie błędy popełniam); a „niniejszy projekt”, to już (tu z dozą lekkiej li tylko przesady) prawie nie jest po polsku – po polsku się pisze i mówi „ten projekt”; wyraz „niniejszy” – mawiało się, że należy do stylu oficjalnego (czyli niby jakiego i niby kogo ów dziś ma i w jakich okolicznościach dotyczyć?); dziś używanie takiego słowa staje się już zwykłym błędem stylistycznym, którego jednak ciągle nie zauważają ci wszyscy, którym się wydaje, że z racji ciasnoty tego, co im się wydaje, kim są – że muszą być tacy „oficjalni” (czyli niby jacy? - bo „oficjalny”, to chyba jestem ja, teraz gdy piszę te słowa… oj, przepraszam – niniejsze słowa…)

„[…] W związku z zaproponowaną zmianą, średnie wynagrodzenie nauczycieli wzrośnie o 34,2% w stosunku do 31 marca 2018 r. […]”. Tak, a „w stosunku” do roku 2010 to będzie to wzrost o jakieś 61%; „średnie wynagrodzenie nauczycieli zwiększa się o 4,4%”; inflację „zwiększa się” o…

Ładunek durnej, płytkiej, cynicznej, fatalnej, beznadziejnej polityki wpisanej zwłaszcza w to „Uzasadnienie” jest już nie tylko trudny do zaakceptowania – to się staje dziwnie przerażające i czytać już się prawie tego nie da (i podobnie jest w wielu innych takich tekstach). I może właśnie o to tu chodzi? Ale — po co?


Krzysztof Sługocki, 23.03.2022

Wyświetleń: 282 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Marzec 2022  »
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu analiza wydatków wersja demonstracyjna art. 30a jdu narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń analizator Analiza2014 kalkulator Euklidesa karta nauczyciela wydatki analiza AWN2014 Kn Sługocki Krzysztof Sługocki szkolenia Transylmania 2009 DVDRip XviD-VoMiT jednorazowe dodatki uzupełniające v10.0.0.712 jednorazowy dodatek uzupełniający wydatki poniesione na wynagrodzenia analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania wzorzec formularza sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip їх функцій szkolenie osobista stawka wynagrodzenia zasad JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy Дом с лилиями скачать торрент eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com Analiza 2015 arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowe sio nowy sio Sio system informacji oświatowej awn jdu2015 art30aKN eGocki formularz sprawozdania konferencje Newsletter program szkolenia Analiza2015 wzór formularza sprawozdania 1.6.5.6128 zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o art. 236 sprawozdanie Analiza2017 1000 zł na start aplikacja program analiza 2020 2020 analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz