Dziś, z racji nie tyleż zobowiązań licencyjnych lub serwisowych, co z poczucia obowiązku należy informować, że:
(1) Odpowiedź na pytanie: Czy trzeba przeprowadzać analizę wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2022? Brzmi: Tak! No i oczywiście, już dziś wiadomo, że warunki prawne, obliczeniowe i organizacyjne będą się „tradycyjnie” zmieniać.
(2) Od 08 marca jest już dostępna Aplikacja wspomagania przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2022. Można zamawiać - http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20. Aplikacja może być stosowana także do przeprowadzania zalecanych analiz okresowych.
(3) Aplikacja jest przygotowana na ewentualne dające się dziś przewidywać zmiany, które najprawdopodobniej zajdą z końcem kwietnia oraz od początku września. Najważniejsze narzędzie zawarte w pliku Analizatora będzie stosownie aktualizowane. Zasady gromadzenia danych, na potrzebę przeprowadzania analizy, pozostają takie same, jak w latach minionych.
(4) Zaleca się okresowe przeprowadzanie analizy w trakcie trwania roku 2022. System raportowania jest do tego przygotowany łącznie z arkuszem sprawozdania adekwatnym do roku 2022.
(5) Arkusz sprawozdania dołączany do obecnej wersji nie jest arkuszem MEiN’owskim. Nie jest wiadome, kiedy MEiN opublikuje arkusz sprawozdania „właściwy” dla roku 2022 – rysują się obecnie różne „ciekawe” tego scenariusze (łącznie z brakiem właściwej publikacji po stronie MEiN).
(6) Serwis internetowy dotyczący art. 30a dostępny pod adresem http://art30a.ucoz.pl/ może przestać być dostępny – jest przygotowywany serwis równoległy.
(7) Proszę być świadomym tego, że w roku (za rok) 2021 MEiN nie popełnił konsekwentnie tych samych niektórych błędów, które popełnił w tych latach, w których także była jedna kwota bazowa, co oznacza, że jest dopuszczalnym uznawać, że w niektórych minionych latach analizę wydatków nie przeprowadzono w pełni prawidłowo – nie będzie to jednak nikogo obchodzić (i to będzie „zdrowa” postawa)…
(8) W roku 2022 MEiN popełni („będzie zmuszony” popełnić) kolejne błędy w odniesieniu do analizy (będę zalecał, aby w zgodzie ze zdrowym rozsądkiem świadomie akceptować to, co MEiN ostatecznie ustanowi). Będzie to między innymi związane z zapisem zawartym w rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania […]: „W przypadku gdy w danym roku obowiązuje więcej niż jedna kwota bazowa, […], średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot” – a będzie przecież w roku 2022 tylko jedna kwota bazowa…
(9) Po wielu latach przebija się już do świadomości także w szczególności kontrolujących, że zapis zawarty w rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania: „[…] Wszystkie dane oraz wyniki obliczeń powinny być wpisane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia powinny zostać wykonane na danych z taką samą dokładnością. […]” – dotyczy tylko tabeli arkusza sprawozdania. Nie wiadomo dziś (03.03.2022), co w związku z tym sugerować na rok 2022 – Aplikacja jest przygotowana na dające się przewidywać rozwiązania. Ze względu na zbędne dodatkowe komplikacje (które bardzo nieznacznie wpłyną na wynik analizy) – będę zalecał bycie konsekwentnym względem lat minionych (i nie ma po co tu wnikać w szczegóły).
(10) Refleksje opublikowane 04.01.2002 (http://art30a.ucoz.pl/news/refleksja_z_innej_perspektywy/2022-01-04-328) pozostają aktualne.
(11) Najdalej we wrześniu nadejdzie kolejna fala nierozumnej, nieanalitycznej, emocjonalnej i oderwanej od wyroku TK (w kontekście funkcjonowania obecnego tk nie robi już to żadnego wrażenia) krytyki art. 30a KN. W związku z tym, co się szykuje, polecam zapoznanie się z treściami dostępnymi pod adresami (ale bez przesady – nie sądzę, że jest to jakaś zajmująca lektura):
http://art30a.ucoz.pl/publ/zagadnienia_prawne/art_30a_potrzebny_i_pozyteczny_czy_nie/2-1-0-6,
http://art30a.ucoz.pl/publ/zagadnienia_prawne/wyrok_trybunalu_konstytucyjnego_k_13_10_z_dnia_16_lipca_2013_r_uzasadnienie_faktyczne/2-1-0-4,
http://art30a.ucoz.pl/publ/zagadnienia_prawne/wyrok_trybunalu_konstytucyjnego_k_13_10_z_dnia_16_lipca_2013_r_uzasadnienie_prawne/2-1-0-5.
Nie jest to lektura łatwa i nikt w pełni przytomny nie powinien marnować swego czasu na czytanie takich treści. Ja czytam takie treści (bo lubię – inni znaczki zbierają i to też jest podobno normalne) i z pozycji czytelnika takich treści – proszę – nie dostrzegać ani mojej winy lub sprawczości w tym, czego Państwo doświadczacie z tym art. 30a i czego jeszcze będziecie doświadczać. To raczej ja jestem pod Państwa presją (jestem bardzo daleki od wszelkich oznak entuzjazmu wobec art. 30a – a jedyne, co wydaje się być tu zajmujące, to zmagania sportowe, czyli trenowanie pisania kodu programu względem coraz bardziej skomplikowanych prawnych ustanowień). Jestem tylko przesadnie ciekawskim obserwatorem ze specyficznie wyostrzonym poczuciem humoru i przy tym pozostaję – choć staje się to obecnie bardzo trudne.
(12) …i w ramach „poczucia humoru” – każde rozważania, niezależnie od warunków brzegowych, prowadzą obecnie do konkluzji, że: w roku (za rok) 2023 także trzeba będzie przeprowadzać analizę wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli (choć będzie to się chyba jednak jakoś inaczej nazywać i będzie zachodzić w ramach powszechnych i systemowych rozwiązań).
Proszę o komentarz do treści zawartych wyżej, jeśli uznacie to Państwo za wskazane.
Gdybym był po Państwa stronie, to tak po prostu i zwyczajnie już przeprowadzam w roku 2022 okresową regularną nudną analizę wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli.
Krzysztof Sługocki, 08.03.2022 |