W analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli co roku są popełniane najczęściej dwa następujące błędy:
(1) W analizie realizowanej niezależnie od używanych narzędzi: należy na potrzeby analizy gromadzić (i używać) danych dotyczących „minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli” (na ewentualną potrzebę podziału we właściwych proporcjach „ujemnej różnicy” na jednorazowe dodatki uzupełniające), które często są jednak gromadzone jako „wynagrodzenia zasadnicze”; na wszelki wypadek przypomnę tu, że są to dwa różne "byty prawne", choć w większości przypadków algebraicznie są sobie równe; co prawda nie ma to wpływu na ewentualnie policzoną "różnicę", ale wpływa na proporcje podziału owej "różnicy" na ewentualne jdu... - i wtedy z perspektywy nauczycieli jest „jeszcze mniej sprawiedliwie” (cokolwiek to oznacza...); w konsekwencji w wielu przypadkach różnica nie jest dzielona w proporcji do „osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego”, lecz w proporcji do „wynagrodzenia zasadniczego” – a to są także dwa różne „byty prawne”, które także najczęściej algebraicznie są sobie równe (ale dzieje się mocno źle, jeżeli nie są sobie równe). Więcej informacji w tym aspekcie zawartych jest pod adresem http://art30a.ucoz.pl/news/osobista_stawka_wynagrodzenia_zasadniczego_stawka_wynagrodzenia_zasadniczego_a_wynagrodzenie_zasadnicze_minimalna_stawka/2018-11-26-142.
(2) W analizie realizowanej z użyciem zalecanych tu narzędzi: nie są one odporne (mimo aktywnej ochrony) na ewentualną chęć używania czynności „kopiowania z jednoczesnym usunięciem”; w przypadku arkuszy z wewnętrzną strukturą kontroli danych (tak jest właśnie w plikach gromadzenia danych [awn*.xlsx]) nie należy korzystać z tego rodzaju funkcjonalności; w konsekwencji „psuje się” struktura danych; „lekarstwem” na to najczęściej wystarczającym jest używanie funkcji dostępnych w {Pulpicie naprawy} dostępnym w arkuszu [Pulpit] w pliku Analizatora (w nowej wersji Analizatora: http://egocki.pl/art30a/UmLic2018/Analizator2018_w1228.xlsm); dodatkowo bardzo przydatnym narzędziem „agresywnej kontroli” poprawności gromadzenia danych może się okazać także „Agresywny Analizator”: https://egocki.pl/art30a/UmLic2018/AgrX.xlsm. Więcej informacji w tych zakresach jest dostępnych pod adresami: http://art30a.ucoz.pl/news/nowy_wzor_formularza_sprawozdania_uaktualnienie_analizatora/2018-12-28-148 oraz http://art30a.ucoz.pl/load/analiza2018_aktualne_pliki_do_pobrania/1-1-0-3
Krzysztof Sługocki, 03.01.2019 |