Art. 30a KN
Środa, 2025-01-22, 13:44
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2025 » Styczeń » 7 » JDU raportowane vs JDU wypłacone
11:03
JDU raportowane vs JDU wypłacone

W każdym roku wytłumaczenie tej kwestii wymaga powtórzenia. Zwykle pojawiają się pytania, które w „uśrednionej” wersji brzmią tak: „[…] różnica (żółte pole w arkuszu [jdu_ND]) została wyliczona jako wartość ujemna = -12 984,47; zatem zostały policzone jednorazowe dodatki uzupełniające proporcjonalnie do osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego (w tym samym arkuszu), ale ich suma (także widoczna w tym samym arkuszu) jest równa = 12 984,35; czyli jest mniejsza o 12 gr; jednocześnie w arkuszu sprawozdania zapisuje się -12 984,47; a w raporcie »do wypłacenia« [Rjdu] jest 12 984,35. Czy to jest prawidłowe? […]”

Typowa „uśredniona” odpowiedź: „[…] Tak, to jest prawidłowe. ‘Różnica’ wyszła (ujemna) -12 984,47; została zatem rozdzielona na jednorazowe dodatki uzupełniające; a suma jednorazowych dodatków uzupełniających wynosi 12 984,35; powodem 'zmartwienia' jest te 12 gr; jest Ok – i oto zaistniał raczej dowód na to, że dokonano analizy prawidłowo; w przypadku na przykład 100 nauczycieli istnieje tylko kilka procent szans na to, że te dwie liczby będą takie same, zatem gdyby były takie same, to w obliczu uprawnionego do kontroli ‘rzecz winna wydawać się lekko podejrzana’. Jednocześnie zgodnie z właściwymi przepisami w sprawozdaniu należy podać nie sumę wypłaconych jednorazowych dodatków uzupełniających, lecz wyliczoną w analizie „kwotę różnicy […].

Pełne wytłumaczenie tego ‘zjawiska’ (łącznie z argumentacją na rzecz ewentualnego sporu z kimś, kto by twierdził, że to jest źle) zawarta jest pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/news/czy_to_jest_dobrze_policzone/2019-01-05-153 [...]”.

Tu streszczenie tego wytłumaczenia.

Dlaczego owe 12 gr jest Ok?

Wyjaśnienie faktyczne (algebraiczne) nie jest zupełnie proste, ale można rzecz wyjaśnić wystarczająco i obrazowo w sposób następujący (obrazowe wytłumaczenia dla swej trywialności wymagają wyobrażeń brzegowych): wyobraźmy sobie zatem, że oto w danej grupie nauczycieli jest 100 nauczycieli; wyobraźmy sobie, że w wyniku przeprowadzenia analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wyszła różnica (ujemna) = - 100,36 (minus sto złotych i trzydzieści sześć groszy); czyli należy dla nauczycieli w tej grupie policzyć jednorazowe dodatki uzupełniające; załóżmy (założenie brzegowe i skrajnie idealne), że każdy z tych stu nauczycieli ma taką samą osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego, w proporcji do której ma być wyliczony ów jednorazowy dodatek uzupełniający; czyli – z racji równych wartości osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego – owe 100,36 zł różnicy należy podzielić na 100 równych części (bo jest 100 nauczycieli); czyli każdy otrzyma 1,00 zł.

A jak się w moim kraju podzieli na równe 100 części pozostałe 36 groszy?

To, co zrobić? – zostawić tak, jak jest, czy też może „z ręki dopisać” (w tym przypadku lub w innym „z ręki ująć”) „po grosiczku” dowolnie wybranym trzydziestu sześciu nauczycielom?

Napiszę nie do końca poprawnie i elegancko: pojmuję, dlaczego to „obrazowe” powyższe wyjaśnienie bywa nie do końca wystarczające; z drugiej strony to zauważałem, jak kilka lat temu „stan — no nie wiem, jak to napisać — nieświadomości (?)” opisywanej tu kwestii (i wielu innych) był tak zauważalnie duży, że po pierwsze lepiej było o tym nie mówić i nie pisać, a po drugie — lepiej było doradzać, żeby po tym „grosiczku” tu i ówdzie „z ręki” zmienić; dziś „poziom rzeczy pojmowania” jest już na tyle zauważalnie duży, że chyba dla mocno zdecydowanej większości jest wiadomym (i to po każdej ze stron), że prawdopodobieństwo tego, że wskazywane wyżej owe dwie kwoty będą sobie się równać („co do grosza”) — jest dość małe, choć rzecz jest możliwa.

Takich „niuansów”, których lepiej zbyt wyraźnie nie eksponować jest w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli znacznie więcej.

Teraz napiszę poprawnie i elegancko: należy tak zrobić, aby było dobrze – zalecana Aplikacja „liczy dobrze”.

Inna rzecz, która mnie bardziej zdumiewa, a jeszcze bardziej to, że o to nikt się nie pyta i której nie umiem rzetelnie wytłumaczyć: jak tu z podziału liczby ujemnej wychodzą liczby dodatnie. A tym to się jakoś nikt nie przejmuje. Dlaczego tak jest? W szczególnych przypadkach można to wyżej i to ostatnie tłumaczyć na trzy możliwe następujące sposoby:

(1) …bo tak…

(2) …bo MEN tak chce…

(3) …bo to cud jest…

Proszę, przeprowadzając analizę wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, pozostawać w spokoju, w dystansie i dobrym usposobieniu – to jest taka coroczna zabawa dla Wybranych.


Krzysztof Sługocki, 07.01.2025

Wyświetleń: 57 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2025  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz