Art. 30a KN
Poniedziałek, 2022-12-05, 05:31
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2019 » Październik » 1 » Kolejne (słabiutkie) stanowisko w sprawie art. 30a
21:39
Kolejne (słabiutkie) stanowisko w sprawie art. 30a

Uczestnicy XIX Kongresu Gmin Wiejskich (18-19.09) sformułowali wobec rządu jedenaście „postulatów” w sprawie Oświaty.

Dostępne dokumenty: „Stanowisko XIX Kongresu Gmin Wiejskich w sprawie oświaty” (); „Pomysł na oświatę. Kongres Gmin Wiejskich przyjął stanowisko ws. Oświaty” (); „Gminy wiejskie o oświacie” (). W zakresie zagadnień poruszanych w tym serwisie, dwa „postulaty” są godne odnotowania.

„W tej trudnej dla polskiej oświaty sytuacji, w trosce o zapewnienie jak najlepszego wykształcenia młodego pokolenia Polaków, uczestnicy XIX Kongresu Gmin Wiejskich postulują podjęcie przez Rząd RP kompleksowych działań poprzez:
[…]
3. Likwidację ustawy Karta Nauczyciela i zastąpienie jej innym dokumentem, który będzie chronił zawód nauczyciela, ale w sposób dający możliwość promowania i awansu tych najlepszych oraz rozwiązania stosunku pracy z nauczycielami, którzy nie spełniają współczesnych oczekiwań w procesie kształcenia;
[…]
7. Likwidację dodatku uzupełniającego wprowadzonego art. 30a ustawy Karta Nauczyciela, który jest znacznym obciążeniem dla budżetów samorządów, a nie wpływa na podniesienie motywacji do lepszego poziomu nauczania, ma wręcz charakter demotywujący. Środki te można nauczycielom przekazać w inny sposób, tak aby przekładały się na wymierne efekty osiągnięć pedagogów;
[…]”.

Czego dotyczą te „postulaty”, czyli inaczej życzenia dotyczące spraw oświatowych lub z innej perspektywy pojmowania raczej wypowiedzi wyrażające, czy też wręcz domagające się realizacji określonych wartości, lub po prostu tezy przyjmowane bez dowodu, ale stanowiące punkt wyjścia i podstawę w dowodzeniu pewnych innych (tu jednak nie dających się dookreślić) twierdzeń…?

Postulat 3: „Likwidacja ustawy Karta Nauczyciela i zastąpienie jej innym dokumentem”. Czyli inaczej pisząc: zlikwidujmy Kartę Nauczyciela i zastąpmy ją innym dokumentem (jakim? – to przecież też będzie musiała być ustawa; kodeks dobrych praktyk to to raczej nie będzie,…); …„innym dokumentem, który będzie chronił zawód nauczyciela” (Karta Nauczyciela chroni zawód nauczyciela); ochrona rozumiana jako „sposób dający możliwość promowania i awansu tych najlepszych oraz rozwiązania stosunku pracy z nauczycielami, którzy nie spełniają współczesnych oczekiwań w procesie kształcenia”. Czyli zlikwidujmy Kartę Nauczyciela i zastąpmy ją „Kartą Nauczyciela”. Czyli zmiana dla zmiany bez zmiany. Zamiast ustawy Karta Nauczyciela jakaś inna Karta Nauczyciela (lub jakkolwiek inaczej nazwany dokument będący kolejną „Kartą Nauczyciela”). No to prościej jest w istniejącą Kartę Nauczyciela wpisać (ta już wszystko przyjmie) jakieś „sposoby dające możliwość promowania i awansu tych najlepszych oraz rozwiązania stosunku pracy z nauczycielami, którzy nie spełniają współczesnych oczekiwań w procesie kształcenia”. Częściowo stosowne zapisy już tam są (na przykład możliwość podwyższania minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego). Czemu Kongres Gmin Wiejskich daje się wkręcać w echa doraźnej polityki? Lipa.

Postulat 7: „Likwidację dodatku uzupełniającego wprowadzonego art. 30a”. Nie istnieje coś takiego, jak „dodatek uzupełniający”, ale zaistnieć może „jednorazowy dodatek uzupełniający”. Jak ktoś twierdzi, że to jest to samo – to nie wie, co twierdzi i na nic tu żadne tłumaczenia, które przecież w tym przypadku nie zmienią postawy Twierdzącego (kimkolwiek by ów był); „który jest znaczącym obciążeniem dla budżetów samorządów” – prawda, ale prawda ta reprezentuje dość szczególny „wymiar odwagi czynienia twierdzeń zmieniających rzeczy stan prawny i faktyczny” w obliczu Wyroku Trybunału Konstytucyjnego K 13/10 z dnia 16 lipca 2013 r. co do właśnie uzasadnienia prawnego () i faktycznego (); „nie wpływa na podniesienie motywacji do lepszego poziomu nauczania, ma wręcz charakter demotywujący” – fikcja – nie to przecież było celem jego zaistnienia (tu znowu należy przywołać wskazany wyżej Wyrok TK i zachęcać Twierdzącego do przeczytania ze zrozumieniem tegoż). A teraz z przywoływanych twierdzeń „najciekawsze”: „Środki te można nauczycielom przekazać w inny sposób, tak aby przekładały się na wymierne efekty osiągnięć pedagogów” – czyli zlikwidujmy art. 30a bo ten „sposób przekazania nauczycielom środków nie przekłada się na wymierne efekty osiągnięć pedagogów” i wprowadźmy „art. 30a” (lub oznaczony jakkolwiek inaczej), który będzie zawierał „sposób przekazania nauczycielom środków przekładający się na wymierne efekty osiągnięć pedagogów”.

Czyli zmieńmy Kartę Nauczyciela tak, aby nie było art. 30a, czyli doprowadźmy ją do stanu sprzed konieczności (Wyrok TK) wprowadzenia art. 30a, a jak już osiągniemy ten stan, to pojawi się konieczność wprowadzenia jakiegoś nowego art. 30a, to go wprowadzimy i tym się będzie różnił od aktualnego, że pojawi się w liczeniu (dziś analizą zwanym) jeszcze jeden czynnik, który pozwoli „środki przekazać nauczycielom w inny sposób, tak aby przekładały się na wymierne efekty osiągnięć pedagogów”, czyli tak, że będzie „wpływał na podniesienie motywacji do lepszego poziomu nauczania, i będzie miał wręcz charakter motywujący”.
To „proste” – wystarczy do obliczania „osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego Sj=A*B*C – wynika to już z obecnych przepisów wykonawczych do art. 30a) wprowadzić jeszcze jeden czynnik „X” „ważący” „jakość pracy, zaangażowanie, poziom,… nauczyciela” – czyli wtedy Sj=A*B*C*X; no i ten, który będzie miał większe „X” otrzyma „środki w taki sposób, że będą przekładały się na wymierne efekty osiągnięć”. Ale kto i jak będzie mierzył ten czynnik „X”? Postulatu brak.

Zmiany są konieczne – najdalej idące zmiany muszą dotknąć istnienia i funkcjonowania zastałków zwanych kuratoriami oświaty i wszystkich podmiotów zależnych – przyda się tego dotyczący jakiś postulat. Postulatu brak. A i MEN musi przestać uprawiać politykę – dlaczego nie ma postulatu dotyczącego likwidacji MEN? Postulatu brak.

Postulaty trudne do wyobrażenia? Nie, nie o wyobraźnię tu chodzi. Bez wyobraźni Karta Nauczyciela zostanie zlikwidowana i zastąpiona „Kartą Nauczyciela”; art. 30a zostanie zlikwidowany i zastąpiony „art. 30a”. Czyli li tylko o doraźną politykę tu chodzi, czyli nihil novi sub sole i takie tam saskie gadanie.


Krzysztof Sługocki, 01.10.2019

Wyświetleń: 370 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Październik 2019  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz