W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 listopada 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z […]: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2019/2387/1.
Jednym z najistotniejszych elementów tego rozporządzenia jest nowy wzór formularza sprawozdania właściwy dla warunków obliczeniowych roku 2019 (nowy załącznik nr 3 do rozporządzenia). Elektroniczny wzór (udostępniany w minionych latach w formacie arkusza kalkulacyjnego) nie jest jeszcze dostępny – należy oczekiwać, że będzie dostępny lada dzień. Dzień lub dwa po opublikowaniu przez MEN formularza w wersji elektronicznej będzie udostępniana aktualizacja (nowa wersja) pliku Analizatora (obecna wersja: Analizator2019_w0722.xlsx) – właściwy komunikat tego dotyczący będzie zawarty w serwisie http://art30a.ucoz.pl/ oraz będzie wysyłana szczegółowa (w znaczeniu pytania: jak dokonać aktualizacji?) wiadomość do wszystkich aktualnych Licencjobiorców.
MEN jednak pozwolił sobie (było do przewidzenia) pozostawić we wzorze formularza sprawozdania wartość średniego wynagrodzenia dla nauczycieli dyplomowanych (tę od 1 września) jako równą 6 141,09 zł.
Liczę w zgodności z przepisami prawa…: „średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3” = „kwota bazowa” * 184%, czyli 3 045,21 * 184% = 5 603,19 zł (po zaokrągleniu „szkolnym” do dwóch miejsc po przecinku); następnie – stanowi się w przepisach prawa – to, czyli uzyskany z poprzedniego wyliczenia wynik, „zwiększa się o 9,6%”czyli… = 5 603,19 + 5 603,19 * 9,6% = 6 141,10 zł (więcej o tym jest tu http://art30a.ucoz.pl/news/srednie_wynagrodzenie_po_1_wrzesnia_2019/2019-09-30-192 oraz tu http://art30a.ucoz.pl/news/arkusz_sprawozdania_2019/2019-09-26-190).
Istnieje sposób na wyliczenie 6 141,09 zł – mianowicie: = 3 045,21 * 184% + 3 045,21 * 184% *9,6% = 6 141,09 zł – ale taki sposób liczenia nie pozostaje zgodnym z właściwymi dla tego liczenia przepisami prawa. Czyli – co? Czyli żyjemy w Państwie prawa. I skoro prawodawca, tu reprezentowany przez MEN, ustanowił, że jednak ma być 6 141,09 (lub że luty może mieć dni 30 – ten fakt już nastąpił; że Ziemia jest płaska – ten fakt mam nadzieję, że nie nastąpi; że…) – to uznawać należy, że tak jest. Są oczywiście kraje, w których bardzo, bardzo dba się o to, aby stanowione prawo zgodnym pozostawało z algebrą, geografią, kalendarzem,… - są też i kraje z szerszą perspektywą pojmowania świata, może nie światlejszą, ale tak szeroką, że światłość zbyt mocno się rozprasza, a ktoś taki jak ja, kto ma wpojone proste i logiczne nawyki pojmowania (na przykład algebry jak i prawa) – niewiele wtedy widzi (choć nie ślepnie), no i myli się.
Twierdzić zatem należy, że pierwsze wskazane wyżej wyliczenie nie jest zgodnym z prawem, a to drugie zgodnym z prawem jest – i już. Czyli… - 6 141,09 jest ze wszech miar bezdyskusyjnie poprawne.
Rzecz została także opisana przez portal samorzad.pap.pl pod adresem http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.edukacja.aktualnosci/194857/Wzor-na-2019-r--Nowy-formularz-sprawozdania-ze-srednich-wynagrodzen-nauczycieli. Choć udostępniono tam niewłaściwy załącznik (rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, […] – pewnie lada dzień rzecz zostanie sprostowana).
Na stronie internetowej MEN nie ma jeszcze (12 grudnia) stosownego komunikatu. Pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12325206 proces procedowania projektu (12 grudnia) pozostał jakiś taki niedokończony.
Krzysztof Sługocki, 12.12.2019 |