„Chcę skorzystać z zalecanych narzędzi, jeszcze z nich nie korzystałam, ale nie biorę udziału w szkoleniach…?” - otrzymałem ostatnio wiele podobnie brzmiących pytań. Oto poniżej możliwa odpowiedź.
„[…] Proszę smiało rozważyć ewentualność nabycia narzędzi (Aplikacji, programu,…) w pełni już dostosowanej do warunków obliczeniowych roku 2019 - narzędzia te są w ocenie dotychczasowych użytkowników proste, skuteczne i efektywne... (narzędzia w obecnej wersji są w powszechnym użyciu od roku 2015); możliwe jednak, że pierwsze „spojrzenie” na sposób ich użytkowania nie wyda się oczekiwanie przyjazne...
Aplikacja do przetestowania (przeznaczona dla potencjalnego Licencjobiorcy - w wersji z ograniczeniami) jest dostępna do pobrania pod adresem: http://egocki.pl/art30a/UmLic2019/Analiza2019T.zip. Proszę utworzyć nowy folder (katalog) i zapisać w nim pobrany plik Analiza2019T.zip. Po rozpakowaniu jeden z plików zawiera skróconą instrukcję obsługi. Tymczasem będzie to wersja bez licencji, czyli jej działanie będzie losowo ograniczane w różnych aspektach funkcjonalnych.
Deklaruję jednocześnie pomoc – wystarczającą może być rozmowa telefoniczna (o szkoleniowym, ale skrótowym charakterze - ostatnio to się nawet sprawdziło w paru przypadkach), która może potrwać chyba maksymalnie do 45 minut; po takiej rozmowie poczuje Czytelnik tej wiadomości (lub inna właściwa tu osoba) oczekiwaną „przyjazność” i prostotę użytkowania nowych narzędzi. Sama taka rozmowa nie będzie rodzić żadnych zobowiązań po Państwa stronie.
Brak udziału w szkoleniu nie jest przeszkodą w chęci dokonania analizy z użyciem zalecanych narzędzi. Udostępnione wskazane niżej skrypty, opracowania, treści pozwolą na w pełni samodzielne przygotowanie i stosowanie zalecanej Aplikacji (nawet w przypadku osoby początkującej w realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela).
Udostępniana jest wersja edytowalna skryptu szkoleniowego https://egocki.pl/art30a/SkryptPomocy_Analiza2019_9_min.docx oraz wersja w formacie PDF https://egocki.pl/art30a/SkryptPomocy_Analiza2019_9_min.pdf.
Udostępniam także do Państwa dowolnej dyspozycji:
https://egocki.pl/art30a/CalStr.pdf - struktura zatrudnienia i liczenie struktury zatrudnienia w tym „ręczne” policzenie struktury zatrudnienia;
https://egocki.pl/art30a/UmLic2019/DataColl.pdf - czynności gromadzenia danych w plikach gromadzenia danych;
https://egocki.pl/art30a/ocochodziwart30a.pdf - opis zakresu problematyki wynikającej z art. 30a KN;
https://egocki.pl/art30a/SkryptPomocy_Analiza2017_w0901_20170306.pdf - skrypt szkoleniowy, w którym szerzej opisano problematykę art. 30a KN oraz narzędzia obliczeniowe;
https://egocki.pl/art30a/ZPublikacji_2017-2019.pdf - zestawienie wybranych publikacji (2017-2019) dotyczących różnorodnych aspektów konieczności realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela;
https://egocki.pl/art30a/ZPublikacji_2014-2017.pdf - zestawienie wybranych publikacji (2014-2017) dotyczących różnorodnych „niuansów” konieczności realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela;
pełna (w wersji edytowalnej) prezentacja przygotowywana na potrzeby szkoleń w roku 2019, której tylko wybrane części są wykorzystane w czasie szkoleń (zawiera treści aktualne z perspektywy 30 września 2019): https://egocki.pl/art30a/Analiza2019_10.pptx;
pod adresem https://www.facebook.com/art30a/videos/681342982065294/ jest dostępny krótki film (2017) dotyczący prezentacji sposobu myślenia (algorytmu) o dokonaniu analizy... (prezentowana jest główna idea);
pod adresem https://www.facebook.com/art30a/videos/678635579002701/ jest dostępny krótki film (2017) prezentujący przedmiot minionych szkoleń;
opis rozwiązań wybranych kwestii technicznych: http://art30a.ucoz.pl/news/typ_i_wersja_arkusza_a_dzialanie_aplikacji/2019-09-17-184.
W przygotowaniu skryptu oparto się o opracowania własne oraz wykorzystano i dostosowano treści dostępne na stronach internetowych wybranych ministerstw, systemu ISAP Kancelarii Sejmu RP (http://www.sejm.gov.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/) oraz Rządowego Centrum Legislacji (https://rcl.gov.pl/). Udostępnione na stronach tego opracowania teksty aktów prawnych nie są źródłami prawa. Jedynym takim źródłem są publikowane na podstawie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych akty prawne ogłaszane i wydawane w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim. Ich wydawcą i dystrybutorem jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Teksty aktów prawnych zawarte w skrypcie proszę traktować jedynie jako pomoc dydaktyczną i materiał szkoleniowy, informacyjny i pomocniczy wykorzystywany w czasie szkolenia.
Opracowania własne zawarte w skrypcie (treści i opracowania inne niż teksty aktów prawnych) są udostępniane zgodnie z deklaracją autora co do zgodności z typem licencjonowania: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ i mogą być rozpowszechniane i użytkowane w zgodności z postanowieniami tego typu licencjonowaniem.
Proszę ewentualnie zapoznać się w miarę swych potrzeb i możliwości z treściami już udostępnionymi (także tymi z roku 2017 i 2018).
Zaleca się znajomość przepisów prawa – chodzi co najmniej o:
ustawę Karta Nauczyciela (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 967)
rozporządzenie w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dziennik Ustaw rok 2010 nr 6 poz. 35)
rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1587)
ustawę o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1287)
ustawę o systemie informacji oświatowej (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1900)
Głównymi zasobami informacyjnymi są treści dostępne pod adresami: http://art30a.ucoz.pl/, https://www.facebook.com/art30a
Więcej informacji dotyczących Aplikacji Analiza2019 jest dostępnych pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/index/narzedzia_analizy/0-9
Aktualna lista udostępnianych plików składających się na Aplikację jest dostępna pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/news/art_30a_aktualne_fakty_i_wnioski/2019-08-23-179
Zakres cenowy - dokonania zamówienia Aplikacji (Licencji) został wskazany pod adresem http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20.
Alternatywnie: do wzajemnego rozważenia istnieje także możliwość mego przyjazdu do Państwa w celu przeprowadzenia właściwego przeszkolenia dla wskazanej grupy osób.
W przypadku uznania, że potrzebny jednak będzie mój przyjazd - tu będę wówczas proponował wystawienie faktury z kwotą netto na przykład 1800,00 zł (konkretna propozycja cenowa zależy od kosztów dojazdu i może różnić się od wskazanej kwoty o (+/-) 200,00 zł; w tym zawarte jest oczywiście nabycie Licencji, Aplikacji, przeszkolenie wskazanych osób lub wskazanej grupy, koszty dojazdu i noclegu) - ewentualne szczegóły, na przykład te dotyczące możliwego najbliższego terminu będę mógł proponować w ramach konkretnego ewentualnego kontaktu.
Proszę zatem także rozważyć nabycie „nowej” Aplikacji poprzez dokonanie zamówienia lub w ramach przeprowadzenia stosownego szkolenia.
Powtórzę - w przypadku chęci dokonania zamówienia - uwarunkowania formalne, prawne i organizacyjne po mojej stronie wymagają proponowania (w odniesieniu do ewentualnej chęci dokonania zamówienia wskazywanych narzędzi oraz Licencji) skorzystania z formularza dokonania zamówienia dostępnego pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20
Aplikacja wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli jest tak zaprojektowana, aby można było jej użyć w takim modelu organizacyjnym gromadzenia danych, że dane są gromadzone po stronie organu prowadzącego, albo takim – że dane są gromadzone po stronie podmiotów gromadzenia danych, czyli jednostek organizacyjnych, które to te dane w swej istocie mają.
Czyli załóżmy (sytuacja trudniejsza), że Czytelnik reprezentuje organ prowadzący; Czytelnik korzysta z pełni funkcjonalności Aplikacji i generuje pliki gromadzenia danych [awn*.xlsx] w zadanej liczbie (tu zapewne odpowiadającej liczbie podmiotów gromadzenia danych); przekazuje Czytelnik owe pliki [awn*.xlsx] – „puste kopie” – do szkół; szkoły gromadzą dane w oczekiwanym zakresie, porządku i rygorze prawnym; przekazują pliki z danymi (kopie); Czytelnik zapisuje je u siebie na miejscu tych samych wcześniej pustych plików; dokonuje analizy… - wszystko dzieje się bez problemów i zakłóceń…
Warunki konieczne: szkoły dysponują oprogramowaniem typu arkusz kalkulacyjny (nie musi to być w tym przypadku Excel – może to być na przykład darmowy i w pełni legalny Calc LibreOffice w możliwie najnowszej wersji); szkoły nie zmieniają nazw plików i dbają o zapisywanie ich w formacie pierwotnym (XLSX) – tu ewentualne inne postępowanie po stronie szkół nie jest żadnym problemem…
Zalecane: dobrze jest szkołom dostarczyć obok pliku gromadzenia danych także narzędzie pomocnicze [EuklidesC.xlsx] – kalkulator wspomagający niektóre „egzotyczne” obliczenia; rzeczą wartą przemyślenia może być także dostarczenie szkołom kopii pliku narzędzie kontroli poprawności danych…
Zakładamy tu jednocześnie, że gromadzący dane w szkołach są/będą świadomi potrzeby i sposobu czynności gromadzenia danych w plikach gromadzenia danych, czyli pewne choćby tu w wewnętrznej formie przeszkolenie będzie potrzebne...
Gromadzenie danych o nauczycielach będzie tu musiało polegać na tym w szczególności, że w związku z koniecznością przekazywania tych danych do organu prowadzącego należy zastosować się do zgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych. To zastosowanie się sprowadza się tu w najprostszym ujęciu do wprowadzania danych bez wprowadzania imion i nazwisk nauczycieli; w miejsce imion i nazwisk osoba wprowadzająca wprowadza dowolne oznaczenia – identyfikatory – stosując się do zasady, że po swojej stronie będzie wiedzieć kogo dany identyfikator dotyczy, ale „świat się o tym nie dowie”; w konsekwencji dokona się analizy i w szczególności jeżeli pojawią się w wyniku tej analizy jednorazowe dodatki uzupełniające, to poinformuje dokonujący analizy daną szkołę, że na przykład nauczycielowi „ABX43” należy wypłacić jednorazowy dodatek uzupełniający w zadanej kwocie…; oczywiście w Aplikację jest wbudowany pewien mechanizm generowania oznaczeń nauczycieli, ale to raczej jest temat do rozmowy na przykład telefonicznej…
Sprawdzenie poprawności danych jest elementem funkcjonalności analizy danych, czyli w ramach dokonywania analizy można dokonać oceny poprawności danych na kilku poziomach dokonywania tej oceny – tu również aby móc być oczekiwanie komunikatywnym, to raczej wskazana jest rozmowa na przykład telefoniczna (nie ma tam żadnych z tym trudności lub tajemnic – w zasadzie wszystko dzieje samo). W moim uznaniu wszelkie wydruki są zbędne – co natomiast może być uznane za wystarczające wykazanie tego, że szkoła zgromadziła dane oczekiwanie poprawne, mogę również podpowiedzieć w ramach tej samej rozmowy.
Jest także możliwe dokonanie analizy i sporządzenie sprawozdania na przykład przeze mnie w ramach czynności serwisowych w rozumieniu postanowień licencyjnych oraz w ramach powierzenia do przetwarzania pseudonimizowanych danych osobowych – (co do zasady nie będę do tego w żaden przekonywujący sposób namawiał) to także, co do szczegółów najprościej będzie mi wyjaśnić w rozmowie na przykład telefonicznej (501 091 995). [...]"
Krzysztof Sługocki, 23.10.2019 |