Art. 30a KN
Czwartek, 2024-11-21, 10:38
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 6
Gości: 6
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Grudzień » 28 » Nowe czynności analizy i aktualizacja
22:59
Nowe czynności analizy i aktualizacja

Po opublikowaniu nowego rozporządzenia oraz arkusza wzorca formularza sprawozdania konieczna jest aktualizacja aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy (ten fragment nie dotyczy nowych Nabywców – dla ewentualnych nowych Nabywców aplikacji ważne informacje w tej wiadomości zaczynają się od części oznaczonej nazwą [Czynności analizy]). Aktualizacja polega na pobraniu oraz zapisaniu w aktualnym folderze aplikacji (w tym folderze, w którym znajdują się pliki z danymi [awn*]) następujących plików:

  • [Analizator2022_w1230.xlsm] – nowa wersja pliku Analizatora ();
  • [Sprawozdanie-art30a_2022.xlsx] – aktualny arkusz sprawozdania (arkusz został opublikowany przez MEiN w formacie XLS; zaleca się używać wskazany tu do pobrania plik zapisany w formacie XLSX);
  • [Info_SkrotInstrukcjiObslugi.txt] – uaktualniony skrót „instrukcji obsługi aplikacji” (tego pliku nie należy otwierać online, raczej należy go ewentualnie pobrać).

[Gromadzenie danych]

W plikach gromadzenia danych nic nie trzeba zmieniać. Obowiązuje opisywany już wielokrotnie w serwisie http://art30a.ucoz.pl właściwy dla nauczycieli początkujących sposób gromadzenia danych (więcej o tym szczegółów jest dostępnych pod adresem http://art30a.ucoz.pl/news/co_z_nauczycielami_poczatkujacymi_i_inne_pytania/2022-12-07-387).

[Czynności analizy]

Zapisy nowego rozporządzenia „udziwniły” przeprowadzanie analizy w grupie nauczycieli stażystów, kontraktowych i początkujących (nauczyciele stażyści i kontraktowi są analizowani w grupie nauczycieli początkujących).

Skuteczna analiza wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli początkujących (w rozumieniu zapisów nowego rozporządzenia) wymaga następujących czynności (istotna jest tu wskazana niżej kolejność wymienionych czynności):
(1) najpierw należy dokonać analizy w grupie nauczycieli stażystów (odpowiednio należy w pliku analizatora użyć arkuszy [a_NS] i [jdu_NS]);
(2) następnie należy dokonać analizy w grupie nauczycieli kontraktowych (odpowiednio należy w pliku analizatora użyć arkuszy [a_NK] i [jdu_NK]);
(3) dalej należy dokonać analizy w grupie nauczycieli początkujących (odpowiednio należy w pliku analizatora użyć arkuszy [a_NP] i [jdu_NP]);
(4) w ostatnim tu kroku należy dokonać analizy ponownie w grupie nauczycieli początkujących z uwzględnieniem analiz dokonanych w grupach nauczycieli stażystów i kontraktowych (odpowiednio należy w pliku analizatora użyć arkuszy [a_NP2] i [jdu_NP2]) – wyniki tej ostatniej analizy będą raportowane w „udziwnionym” MEiN’owskim arkuszu sprawozdania, ale z jednoczesnym raportowaniem nauczycieli stażystów i kontraktowych;

W grupach nauczycieli mianowanych i dyplomowanych również zaistniały „udziwnienia” – mimo tego, że w okresie od maja do grudnia (w ramach obowiązywania jednej kwoty bazowej) jest jedna (przez te wszystkie miesiące) kwota średniego wynagrodzenia, analizę należy przeprowadzić z podziałem na okresy: od maja do sierpnia oraz od września do grudnia. Czyli analiza w każdej grupie nauczycieli jest przeprowadzana z podziałem na trzy czteromiesięczne okresy. W konsekwencji takiego podejścia (przy koniecznym uwzględnieniu zaokrąglania do dwóch miejsc po przecinku), wyniki obliczeń (w szczególności w grupach nauczycieli mianowanych i dyplomowanych) będą się różnić od tych, gdyby trzeba było przeprowadzić analizę odpowiednio za cztery i osiem miesięcy (jak to bywało w latach minionych).

Jeżeli rzecz nie wydaje się dla Państwa komunikatywną – no cóż, taka jest uroda przeprowadzania analizy za rok 2022. Ważne, że na końcu wychodzi to, co po stronie MEiN sobie „wyobrażono”, że ma wychodzić – wypełnia się właściwymi liczbami arkusz sprawozdania i wszystko do wszystkiego pasuje.

Można dodatkowo wzmocnić wrażenie, że wszystko jest okej poprzez używanie arkuszy raportowania ([RW], [RWR], [RWR2], [RS], [RSN]).

Ważnym jest arkusz raportowania [Rjdu] – tu będzie można przygotowywać ewentualne listy zawierające informacje o kwotach należnych jednorazowych dodatków uzupełniających.

W arkuszu [Pulpit] dostępna jest funkcjonalność reprezentowana przyciskiem [Przeprowadź analizę całości i zatrzymaj się w arkuszu [Spraw]] – w efekcie wszystkie czynności we właściwej kolejności zostaną przeprowadzone przez algorytm zawarty w pliku analizatora (przy dużej liczbie nauczycieli i „słabym komputerze” może kilka chwil to potrwać).

Najwłaściwszym narzędziem kontroli poprawności gromadzonych danych jest aplikacja zawarta w pliku [AgrX.xlsm] – zaleca się używanie tego pliku (w tym roku istnieje większa możliwość pojawienia się różnych niepoprawności związanych z gromadzeniem danych).

W nowej rozporządzeniowej rzeczywistości dodatkowe pliki [sprAWNX.xlsm] i [analitiw.xlsm] są tymczasem bezużyteczne.

[Zasada ogólna]

Mimo wyjątkowo nieprzyswajalnej treści rozporządzenia oraz mimo licznych zawartych w tym rozporządzeniu „nowych form gramatycznych” proszę gromadzić dane na potrzebę przeprowadzenia analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli tak, jak były gromadzone w minionych latach; (proszę we właściwy sposób podejść do gromadzenia danych dotyczących nauczycieli początkujących); proszę stosować to samo myślenie, te same zasady, metody, algorytmy i narzędzia. Rozporządzenie – jest takim, jakim należało się spodziewać, że będzie. Czyli jest zgodne z projektem – i na nic zdały się próby wskazywania, że w paru miejscach powinno być inaczej. MEiN jest ponad te wskazania.

Tekst rozporządzenia jest już teraz prawem obowiązującym i nie mi, i nie nam już teraz deliberować o różnych spostrzeżeniach (wszystkie zostały wyłożone w wiadomościach w serwisie http://art30a.ucoz.pl). Będzie się teraz powszechnie wspierać (łącznie zapewne z kontrolującymi) najbardziej zdroworozsądkową interpretację – „że mimo znaczącej zmiany treści, to nic się tu nie zmieniło” (z wyjątkiem nauczycieli początkujących, a będzie to bardzo zgodne z obecnym brzmieniem art. 30a – tu, co do zasady i istoty „analizy”, istotnie nic się nie zmieniło). A „program” (aplikacja) liczy po koniecznej aktualizacji tak, jak należy (w znaczeniu: w zgodności z rozporządzeniem) i wyliczenia dostosowuje do aktualnego „wzorca” sprawozdania.

Jeżeli nie byłem wystarczająco i oczekiwanie komunikatywny lub jeżeli zaistnieją po Państwa stronie określone wątpliwości i pytania – pozostaję do Państwa dyspozycji.

Może się zdarzyć w najbliższych dniach jeszcze jedna aktualizacja – nie ma stuprocentowej pewności, że udało się „ogarnąć” wszystkie aspekty owego nowego rozporządzenia, nie ma także pewności, czy po stronie MEiN nie pojawi się jakaś „refleksja” (liczba nowych problemów może być w wielu miejscach trudna do udźwignięcia).


Krzysztof Sługocki, 28.12.2022

Wyświetleń: 554 | Dodał: art30a | Rating: 4.0/2
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Grudzień 2022  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz