Okazuje się, że wielu Zobowiązanych do przeprowadzenia analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2021 oraz równie wielu uprawnionych do kontrolowania zostało skutecznie „skołowanych” przez MEiN. Proszę do tego przywyknąć i taki stan rzeczy, jako zwykły i zwyczajny stan rzeczy, zaakceptować – jeszcze bardziej skuteczna „kołowacizna” będzie dominować w roku 2022 – tym jednak nie ma po co sobie już teraz głowę zawracać (aplikacja stosownie przewidująca „wonderful MEiN inventions” na rok 2022 będzie dostępna po 22.02.2022). Tak, rzecz w roku 2022 dalej obowiązuje, ale „inaczej”.
Zatem co zaszło w roku (za rok 2021) i jak sobie z tym poradzić?
21 grudnia 2021 MEiN opublikowało arkusz sprawozdania, w którym zmieniło zasady liczenia w związku z obowiązywaniem w roku 2021 jednej kwoty bazowej (mimo tego, że w minionych latach także czasami obowiązywała jedna kwota bazowa – i wtedy zasady liczenia nie były zmieniane; jest to pewien problem, bo chyba trzeba uznać, że w tych minionych latach, w których także była jedna kwota bazowa, to chyba, pisząc zaczepnie, analizy nie dokonano prawidłowo? – ciekawość, jak do tego podejdą Kontrolujący?), czyli po raz pierwszy od ponad 10 lat po stronie MEiN zrozumiano, że jak jest jedna kwota bazowa, to musi być inny arkusz sprawozdania, niż wtedy, gdy są dwie kwoty bazowe – i tu MEiN zaskoczył cały kraj swym „intelektualnie opóźnionym o 10 lat” odkryciem (aż trudno uwierzyć), czyli od 22 grudnia zaistniała konieczność zastosowania nowej wersji (trzeba było to szybko zmienić) pliku analizatora (https://egocki.pl/art30a/UmLic2021/Analizator2021_w1222.xlsm - system obsługi Licencjobiorców wysyłał wtedy do wszystkich stosowną wiadomość serwisową). Dodatkowo 17 stycznia 2022 MEiN uznało (tak się jeszcze nie zdarzało i mało kto zagląda na właściwą stronę po 31 grudnia), że należy skorygować to, co opublikowało 21 grudnia 2021 (https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/informacje), czyli należało także jeszcze raz już po 17 stycznia pobrać na nowo ów skorygowany arkusz sprawozdania…; tu nawet media i RIO tego nie od razu zauważyły (i na przykład pod adresem z 17 stycznia https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/mein-udostepnilo-wzor-formularza-sprawozdania-z-wysokosci-srednich-wynagrodzen jest wskazywany jeszcze ten wzór sprawozdania z 21 grudnia, dopiero 20 stycznia https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/mein-opublikowalo-poprawiony-formularz-sprawozdania-z-wynagrodzen-nauczycieli-za poinformowano o wzorcu skorygowanym).
Czyli analizy należało dokonać ostatecznie (na tych samych danych, czyli z użyciem tych samych plików gromadzenia danych, czyli bez generowania nowych plików) plikiem analizatora w wersji 1222, a arkuszem sprawozdania ma być (najlepiej?) ten skorygowany z 17 stycznia…, do którego najlepiej i najprościej do (niebieskich) kolumn 6 i 9 należy przepisać dane z kolumn (niebieskich) 6 i 9 arkusza [Spraw] z pliku analizatora w wersji 1222...
Pomocne mogą być także informacje zawarte pod adresami: http://art30a.ucoz.pl/news/procedura_dla_odpornych_o_ile_jeszcze_tacy_sa/2022-01-18-343, http://art30a.ucoz.pl/news/arkusz_sprawozdania_to_jaki_wreszcie_ma_byc/2022-01-18-342, http://art30a.ucoz.pl/news/wiele_pytan_w_jednym_pytaniu/2022-01-13-337.
Krzysztof Sługocki
|