Art. 30a KN
Czwartek, 2024-11-21, 10:41
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 6
Gości: 6
Użytkowników: 0
Główna » 2020 » Lipiec » 26 » Art. 30a na posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST
19:33
Art. 30a na posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST

Cytuję i komentuję wybrane fragmenty artykułu z serwisu wartowiedziec.pl (23.07.2020). Chodzi o posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST, które odbyło się 21 lipca „w formie videokonferencji”. Jako ciekawostkę można potraktować to, że trudno jest dotrzeć do informacji dotyczących wskazanego wydarzenia.

„[…] W ramach spraw różnych strona samorządowa przedstawiła następujące zagadnienia:

  • możliwości zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2020, w związku z jej niedoszacowaniem, którego podstawą jest nieuwzględnienie faktycznych kosztów podwyżek płac nauczycieli w latach 2017 – 2019 oraz w bieżącym roku od miesiąca września,
  • możliwości wprowadzenia przepisów pozwalających na zawieszenie wypłaty dodatku uzupełniającego w roku 2020, w związku ze zmianami w działaniu szkół w okresie epidemii,
  • możliwości zwiększenia nakładów na edukację w budżecie państwa na rok 2021 do poziomu średniej wysokości tego typu nakładów w Unii Europejskiej i krajach EOCD,
  • wynikach ewaluacji okresu nauczania zdalnego w okresie epidemii, wniosków MEN z tego tytułu oraz konkretnych podejmowanych działań, które mogłyby wpływać na prowadzenie tego typu edukacji w kolejnym roku szkolnym. […]”

Po raz kolejny pojawia się kwestia art. 30a – tym razem pod nazwą „zawieszenie wypłaty dodatku uzupełniającego w roku 2020, w związku ze zmianami w działaniu szkół w okresie epidemii” (ostatnio głośno było o „odstąpieniu od konieczności wypłacania”). Czyli wychodzi na to, że „strona samorządowa” (używam tu znaków cudzysłów, bo „stronę samorządową” znam raczej ze strony bardziej – nazwę to tak – pogłębionej refleksji) – …wychodzi na to, że „strona samorządowa” wnosi o zawieszenie wypłacania „dodatku uzupełniającego”; nie istnieje „dodatek uzupełniający” – ale istnieje „jednorazowy dodatek uzupełniający”, czyli nie bardzo wiadomo, o co wnosi „strona samorządowa”, tym bardziej, że jeżeli by nawet uznać, że wnosi o „zawieszenie” wypłacania jednak jednorazowych dodatków uzupełniających, to nie oznacza to, że wnosi także o „zawieszenie” analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli, z której to analizy może wyjść istotnie konieczność wypłacania jednorazowych dodatków uzupełniających, których wypłacenie – jak się okazuje – można ot tak, po prostu „zawiesić” (czyli pewnie za jakiś czas, ot tak i po prostu „odwiesić”, to i pewnie da się owe „przewiesić” i „rozwiesić”…?) – może dlatego trudno jest dotrzeć do informacji dotyczących wskazanego wydarzenia.

Oczywiście tak tylko tu sobie pozwalam na lekko drwiący dryl z charakteru tego, co przedstawiła „strona samorządowa” i wyrażam tym sposobem smutek ze słabizny tego, co przedstawiała (powtórzę – znam stronę samorządową bardziej od strony – nazwę to tak – pogłębionej refleksji, czyli nie za bardzo wiem, co i kto tu się kryje za zwrotem „strona samorządowa”).

A powtarzającą się słabą postawę i argumentację „strony samorządowej” (takiej właśnie pomiędzy widocznymi znakami) miałem już okazję kilkukrotnie tu komentować:
http://art30a.ucoz.pl/news/wysyp_publikacji_o_wynagradzaniu_nauczycieli/2020-07-07-235;
http://art30a.ucoz.pl/news/paskudna_analiza_wydatkow_na_tle_wynagradzania_nauczycieli/2020-07-01-234;
http://art30a.ucoz.pl/news/kolejne_slabiutkie_stanowisko_w_sprawie_art_30a/2019-10-01-193.

Ale mimo owej „słabizny” nie ma w tym nic aż tak zniewalająco słabego, bo na równi z tym…
„[…] W odpowiedzi Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w MEN, Współprzewodnicząca Zespołu, wskazała, że nie są planowane zmiany jeżeli chodzi o wysokość części oświatowej subwencji ogólnej. Resort przedstawił informację na temat sytuacji finansowej w oświacie, a także starał się wykazać, że środki na podwyżki dla nauczycieli od września 2020 r. zostały zagwarantowane w subwencji. […]”

…a jeśli chodzi o kwestię „zawieszenia dodatku uzupełniającego”:
„[…] Marzena Machałek zauważyła, że jest to przepis ustawowy i z ustawy wynika obowiązek jego stosowania. Dodatkowo taka zmiana wymagałaby podjęcia tematu ze związkami zawodowymi. […]”

…i dalej chyba komentarz autorki artykułu:
„[…] Jednak dało się odczuć, że resort edukacji nie przychyla się do tej propozycji. […]” – co i jak sprawiło, że autorka „odczuła” ów brak przychylności?

…a dalej – niestety:
„[…] Odnosząc się do tej kwestii przedstawicielka ZPP, zauważyła, że nie ma prawnych przeszkód co do zawieszenia stosowania art. 30a ustawy – Karta Nauczyciela w ramach przepisów COVID-owych a także, że należy wziąć pod uwagę, że od marca 2020 r. kwestia wynagradzania nauczycieli jest regulowana przez §7 rozporządzenia w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty i nauczyciele otrzymują wynagrodzenie zgodnie z zasadami ustalonymi przez dyrektora szkoły. […]”

Czyli jednak przedstawicielce ZPP w słowach dotyczących „zawieszenia wypłaty dodatku” chodziło o „zawieszenie stosowania art. 30a”. Zwrot przedstawicielki ZPP o tym, że „nie ma prawnych przeszkód co do zawieszenia stosowania art. 30a ustawy” jest tak lichy, że każdy komentarz mógłby się okazać uroczo lichszy, a argument o tym, że „kwestia wynagradzania nauczycieli jest regulowana przez §7 rozporządzenia w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty” jest wystarczającym świadectwem wagi i sprawczości takich twierdzeń – w rozporządzeniu w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 410) nie ma § 7 i tu ciekawostka taka – nigdy nie było...

I równie słabiutko (muszę równać do szeregu) do tego, co komentowałem tu wyżej, pozwolę sobie napisać  – jakiż jest więc „pożytek” z takich „posiedzeń”? Wydaje się to być równie proste co i oczywiste, pod warunkiem wszak, że się pamiętać będzie, że nie o jakieś „zawieszenie” tu chodzi, lecz o doraźną politykę, której celem jest kreowanie i pogłębianie stanu kryzysu (o ile tak można to nazwać) w relacjach samorząd – nauczyciele – związki zawodowe– samorząd. Oto buduje się stan istotnie „zawieszenia”, ale „zawieszenia” działań (i czekania nie wiadomo na co) w celu już teraz koniecznego przeprowadzania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – w styczniu… (a przecież powszechnie wiadome jest, że jeżeli nic tu się nie zmieni, to jednorazowe dodatki uzupełniające będą najwyższe w historii trwania art. 30a) będzie – w roku 2021 – „szansa” tenże kryzys mocno pogłębić, co sprawi, że art. 30a będzie jescze bardziej „przydatny” niż jest dziś.

Mam jednak nadzieję, że aż tak pokrętnego myślenia po stronie biorących udział w komentowanym „posiedzeniu” to nie ma – choć nie jeden raz już owych nie doceniałem. Kto bierze udział w tych „posiedzeniach” i w ramach jakiego „patronatu”? Dlaczego w artykule nie wspomniano ni słowem o udziale w „posiedzeniu” związków zawodowych – czyżby nie brali udziału, a może udział był milczący lub nie był wart komentowania?

Chodzi mi tu także o to, że problemy z art. 30a mogą się z końcem tego roku tak mocno spotęgować, że w związku z tym, że zalecana w tym serwisie Aplikacja wspomagania przeprowadzania analizy jest używana w tak wielu jednostkach samorządu terytorialnego – mogę się stać „stroną” rodzących się konfliktów. A tego bardzo nie chcę. Czyli w chęci minimalizowania spełnienia takiego wyobrażenia wolę już teraz rzecz pilnie obserwować i tak, jak w tym tekście, wystarczająco dosadnie opisywać.


Krzysztof Sługocki, 26.07.2020

Wyświetleń: 319 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Lipiec 2020  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz