Art. 30a KN
Piątek, 2024-04-26, 09:00
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 224
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2020 » Lipiec » 1 » „Paskudna” analiza wydatków na tle wynagradzania nauczycieli
14:45
„Paskudna” analiza wydatków na tle wynagradzania nauczycieli

To jest tekst na wakacje. A ciekawiej to będzie po wakacjach.

Różne treści się ostatnio mnożą, w których rozpatruje się kwestie dotyczące wynagradzania nauczycieli. Dominują w tych treściach dwa wątki: (1) system wynagradzania nauczycieli trzeba zmienić; (2) średnie wynagrodzenia (chodzi o analizę wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli) – a to jest „istota zła” obecnego systemu wynagradzania nauczycieli. I idea postulowanych zmian jest tu mniej więcej od ośmiu lat wciąż taka sama – system wynagradzania jest zły, a istotą tego zła jest art. 30a; no to wyrzućmy istotę tego zła! I po raz kolejny mija się to z tym (wyrok TK), że art. 30a funkcjonuje jako „lekarstwo” na chory system wynagradzania nauczycieli. I znowu są to rady typu: odbierzmy choremu lekarstwo, to chory wyzdrowieje! I pojawiają się różne postulaty, pomysły, zamysły, rozwiązania i wytłumaczenia. Nikt jednak dziś nie mówi i nie pisze wprost, że chodzi tu ponownie o to – jak by tu zrobić, żeby nauczycielom zapłacić mniej. A dokładniej – jak by tu „wykombinować”, żeby świat się dowiedział, że od września nauczyciele dostają podwyżkę (to od strony „dobrego” MEN), ale taką, żeby na wynagrodzenia wydać mniej (to od strony „złego” samorządu). No i oczywiście nie ma tu miejsca na analizę wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli – bo ta przecież ujawni, że jest „mniej” w tym „więcej”. No, można zmienić mechanizm analizowania wydatków… – i na to liczę – jeszcze bardziej skomplikować skomplikowane, skoro analizujący dają sobie radę z tym skomplikowaniem… – to ostatnie to oczywiście miał być żarcik.

Czy za rok 2020 trzeba będzie dokonywać analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli (jestem za często o to pytany)? No pewnie, że tak – choć oczywistość tego faktu zaczyna być podważana. Jeszcze nie tak dawno temu pozwolił bym sobie co najwyżej na dość mocną drwinę wobec tych, którzy raczyli by sugerować podważanie oczywistości wynikających z przepisów prawa. Dziś jednak chyba bym musiał pozwolić sobie na coś, co nie może mieć miejsca w tym tekście i o ile drwina może uzdrawiać swą skutecznością i prostować kręgosłupy, o tyle to coś (i każdy pojmuje co), na co tu się jednak nie odważę, bywa raczej kompletnie skuteczności pozbawione i działa zawsze przeciwnie do zamierzenia. Realizacja doraźnych celów politycznych już tak mocno przemieniła rzeczywistość, że wiele rzeczy, jak choćby na przykład problematyka wynagradzania nauczycieli, zaczyna się dziać gdzieś obok rzeczywistości, gdzieś obok, gdzie rządzą inne „magiczne” prawa.

Proszę nie oczekiwać tu niczego dobrego. Pesymistą jestem, choć może i tego nie widać. Tu się nic dobrego nie wydarzy. Kryzys szkoły, kryzys finansowania oświaty – krocząco, coraz szybciej i coraz bardziej zauważalnie będzie się pogłębiał. Każdy rzeczywisty ruch naprawczy – jeżeli się wydarzy – to jest możliwy już tylko kosztem strat po stronie nauczycieli (wszystkie szanse na coś innego przepadły wraz z nieudanym ostatnim strajkiem). Mniej więcej od dziesięciu lat puchnie balon coraz bardziej skrajnych rozwiązań, a kolejne „dobre zmiany” przybliżają Dzień Skrajności. Obecnie mam wrażenie, że są już możliwe tylko rozwiązania bardzo skrajne – i takim rozwiązaniem wydaje się być po prostu likwidacja ministerstwa edukacji narodowej (pisanie tej nazwy od dużych liter jest dziś takim samym błędem jak napisanie tego od małych liter, czyli żeby błędu nie popełniać to i nawet te słowa trzeba zlikwidować) i wszystkich instytucji tych najbardziej powiązanych (mam tu głównie na myśli kuratoria). Mnie już szokuje, że szokować może postulat takiej likwidacji (w postulowaniu tej likwidacji ujawnia się mój wielki optymizm). Jednak nie wierzę, że do takich rozwiązań szokująco skrajnych dojdzie (a szkoda; no i patrzcie tylko, kto będzie kolejnym ministrem). Czyli chyba dalej będzie tak, jak było. Skansen – i nie tylko finansowy.

A analiza wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli dalej będzie trwać. Więcej informacji o wytłumaczeniu konieczności tego trwania można znaleźć pod adresami

http://art30a.ucoz.pl/news/czy_za_rok_2020_takze_bedzie_sie_dokonywac_analizy_wydatkow/2020-01-04-216,

http://art30a.ucoz.pl/news/co_bedzie_najpowazniejszym_problemem_roku_2020/2020-01-11-219,

http://art30a.ucoz.pl/news/aplikacja_na_rok_2020_wykuta_w_swietle_sprzecznych_doniesien/2020-02-13-225.


01.07.2020, Krzysztof Sługocki

Wyświetleń: 242 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Lipiec 2020  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz