Narzędzia (Analiza2020 - aplikacja, program, arkusze,…) wspomagania przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2020 są już udostępniane od 25 lutego.
Nabycie Aplikacji i Licencji
Proszę rozważyć nabycie Licencji (wraz z Aplikacją).
Uwarunkowania formalne, prawne i organizacyjne wymagają proponowania Państwu (w odniesieniu do ewentualnej chęci dokonania zamówienia wskazywanych narzędzi oraz Licencji) skorzystania z formularza dokonania zamówienia dostępnego pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20.
Na podstawie § 1 Licencji (oraz na podstawie § 1 Umowy Licencyjnej): Przedmiotem Licencji jest unormowanie zakresu użytkowania aplikacji „Analiza2020” (zwanej dalej Aplikacją) wspomagania przeprowadzenia analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli (zwanej dalej Analizą) w zgodności z art. 30a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. 2019.2215; zwanej dalej Ustawą). Oczywiście – w zgodności z warunkami prawnymi, obliczeniowymi i organizacyjnymi roku 2020.
Dla skuteczności dokonania zamówienia oraz zapewnienia oczekiwanych warunków użytkowania Aplikacji wystarczy akceptacja unormowań zawartych w treści Licencji; wystarczającym wyrazem akceptacji jest wypełnienie właściwego pola w formularzu zamówienia Aplikacji. Zawarcie Umowy Licencyjnej jest traktowane jako opcjonalne rozwiązanie alternatywne.
Treść Licencji jest dostępna pod adresem: https://egocki.pl/art30a/LicencjaSiZ.pdf (propozycja treści Umowy Licencyjnej – https://egocki.pl/art30a/UmowaLicencyjnaT.pdf).
Więcej informacji o aktualnych narzędziach i możliwych trybach uzyskania Aplikacji i Licencji jest dostępne pod adresem http://art30a.ucoz.pl/index/narzedzia_analizy/0-9.
Czy za rok 2020 będzie się dokonywać analizy wydatków?
Dziś najczęściej powtarzanym pytaniem jest: „Czy za rok 2020 będzie się dokonywać analizy wydatków?”. Z mojej perspektywy postrzegania rzeczy – wypada mi pisać: „no pewnie, że tak”. Ale jestem jednocześnie wystarczająco świadom „zakłócania” tej pewności. Co do pewności – odsyłam do treści dostępnych pod adresami http://art30a.ucoz.pl/news/czy_za_rok_2020_takze_bedzie_sie_dokonywac_analizy_wydatkow/2020-01-04-216 i zwłaszcza http://art30a.ucoz.pl/news/co_bedzie_najpowazniejszym_problemem_roku_2020/2020-01-11-219. Co do „zakłócania” – http://art30a.ucoz.pl/news/aplikacja_na_rok_2020_wykuta_w_swietle_sprzecznych_doniesien/2020-02-13-225.
Ostatnie zmiany prawa oświatowego oraz kolejne zapowiedzi projektów nowych przepisów prawa i zmian przepisów prawa oraz docierające informacje o podejmowanych pracach po stronie MEN, sugerują raczej jakąś kolejną „nową rewolucję” (lub jej bliżej niedookreśloną namiastkę) w szczególności w zakresie analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli. Parę kwestii jest już wiadomych: w roku 2020 są dwa okresy obowiązywania dwóch kwot bazowych i odpowiednio dwa okresy obowiązywania dwóch kwot średniego wynagrodzenia, ale jednocześnie „czają się nowe cienie” – oto ogół okoliczności nie tylko prawnych i obliczeniowych z roku 2019 wskazują na wyobrażalną konieczność bycia przygotowanym do nieoczekiwanej zmiany tego stanu. Obiektywnie rzecz ujmując, to jest w dość oczywisty sposób wiadomym, że analizy za rok 2020 będzie się dokonywać, ale być może w mocno zmienionych warunkach obliczeniowych w porównaniu do stanu obecnego (20.02.2020). Czyli dane nie tylko można, ale nawet należy już gromadzić (w celu właśnie bieżącej analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli), a to w jaki sposób zgromadzone dane będą poddane analizie - to się dopiero okaże (czyli adekwatnie do tego będzie dostosowywany Analizator). Czyli sytuacja jest zupełnie analogiczna, jak w minionych latach.
Dodatkowo, na podstawie faktów zaistniałych w roku 2019 należy być także świadomym możliwości zaistnienia nie dających się przewidzieć nowych elementów przygotowywania narzędzi analizy – MEN jest w stanie „inaczej” niż w zgodności z prawem policzyć określone wartości (casus „6141,09/6141,10” – więcej http://art30a.ucoz.pl/news/6_141_10_czy_6_141_09_sprawa_staje_sie_glosna/2020-01-07-217).
Szkolenia w październiku
Zaplanowano także na październik właściwe szkolenia. Tematyka wydaje się być już jednak powszechnie znana, czyli nie namawiam do wzięcia udziału w szkoleniu z zakresu przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2020. Ale docierają do Państwa i do mnie różne obawy – w zasadzie ogrom sprzecznych informacji. Pewnymi chyba mogą być dziś trzy kwestie: (1) nauczyciele będący obecnie w stanie zatrudnienia już nabywają prawo do przeprowadzenia analizy wydatków poniesionych na ich wynagrodzenia za okres w jakim są (będą) w stanie zatrudnienia; (2) pozbawienie ich tego prawa – jest to rozważane i prowokacyjnie sugerowane (!?) – będzie stanem naruszenia porządku prawnego, ale może chodzi o to, że taka „czerwona płachta” jest komuś do czegoś potrzebna, a analiza może okazać się być bardzo powikłaną; (3) zmiana zasadniczej tu ustawy Karta Nauczyciela jest w gąszczu sprzecznych założeń i domniemań (zapowiada się jeszcze więcej obietnic i sprzecznych z tymi obietnicami działań).
I w takich warunkach być może trzeba będzie jednak przeprowadzić zaplanowane właściwe szkolenia. Na razie to mnie na tę myśl jedynie „lęk” ogarnia i rozważania o zajęciu się „czymś zdrowszym i ciekawszym” – a jest czym i oby tylko czasu wystarczyło. Jednak z zakładanego tu obowiązku napiszę: „Zgromadź dane, nic nie licz, ale doraźnej analizy dokonuj” – takie hasło wywoławcze pozostaje tymczasem aktualnym wobec propozycji aktualnych narzędzi obliczeniowych i aktualnego, w odniesieniu do bieżących zmian prawa oświatowego, podejścia do problematyki wynikającej z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela. I pewnie tak będzie w odniesieniu do całego roku 2020.
Celem planowanych szkoleń jest wypełnienie dziś bardzo silnie sygnalizowanego w kontakcie z zainteresowanymi i zobowiązanymi oczekiwania konieczności zapoznania się z narzędziami zalecanymi do wspomagania przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2020 – przetestowano już nawet możliwe złożoności roku 2020. Pewna przewidywalność możliwych zdarzeń w roku 2020 skłania do zaproponowania narzędzi, których jedną z najważniejszych cech jest potencjalna elastyczność dopasowania do ewentualnych zmian w prawie (pozostając w ramach tego, co dziś da się przewidzieć ...) połączonego z jednoczesną możliwością koniecznego gromadzenia danych (z koniecznym uwzględnieniem konsekwencji zmian w wynagradzaniu nauczycieli) w taki sposób, aby móc je gromadzić w sposób możliwie prosty oraz aby nie trzeba było ich gromadzić ponownie po ewentualnej, dającej się dziś przewidzieć zmianie (tu autor wychodzi z założenia, że jednak rzecz pozostanie wystarczająco i koniecznie przewidywalna i jednocześnie bardzo się obawia porażki w tym aspekcie rzeczy pojmowania).
Szkolenie będzie dotyczyło przede wszystkim praktycznej strony przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli z wykorzystaniem proponowanych narzędzi (dziś z założenia analogicznych do tych proponowanych w latach 2014-2019 - choć z uwzględnieniem sygnalizowanych przez użytkowników zmian) w warunkach obliczeniowych roku 2020.
Co będzie – konkretnie – przedmiotem szkolenia?
Otrzymuję często pytania dotyczące szkolenia, terminu szkolenia i zakresu szkolenia. Niektóre z nich zadają osoby „zaawansowane w temacie” – w oczekiwaniu: „ja już byłam/byłem na takim szkoleniu w roku ubiegłym (w jednym z lat minionych) – czy tu się coś zmieniło?”. Zadają te pytania także osoby „początkujące w temacie” – w oczekiwaniu: „czy to szkolenie będzie także komunikatywne dla początkujących?”. Pod tym adresem - http://art30a.ucoz.pl/index/0-2 - oraz kilkoma z nim powiązanymi, odpowiadam na takie i podobne pytania.
Proszę zatem rozważyć:
(1) czy już nabyć Aplikację (jest już przygotowana), czy w późniejszym okresie roku 2020 – zalecam rozwiązanie pierwsze;
(2) czy brać udział w zaplanowanych szkoleniach – zdarzenia, które zaistnieją w najbliższych miesiącach pozwolą udzielić sensownej odpowiedzi.
Bieżący stan prawa – ostatnie zmiany
Wskazania zawarte wyżej uzupełniam o informacje z zakresu bieżącego stanu prawa.
Ustawa budżetowa na rok 2020 (stan z dnia 14 lutego 2020 r.; tekst ustawy przekazany do Senatu):
„[…] Art. 9. 2. Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) ustala się kwotę bazową dla nauczycieli: 1) od dnia 1 stycznia 2020 r. – w wysokości 3 337,55 zł; 2) od dnia 1 września 2020 r. – w wysokości 3 537,80 zł. […]”.
Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020 (tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu):
„[…] Art. 1. W roku 2020 środki, o których mowa w art. 70a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), zwanej dalej „ustawą – Karta Nauczyciela”, na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w łącznej wysokości do 2700 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego ustalonego w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
Art. 2. W roku 2020 środki, o których mowa:
1) w art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżetach wojewodów łącznie w wysokości 2744 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty,
2) w art. 49 ust. 1 pkt 3 ustawy – Karta Nauczyciela, na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w wysokości 2015 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty
– ustalonych w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2020 r.
Art. 3. W roku 2020 środki, o których mowa w art. 70a ust. 4 ustawy – Karta Nauczyciela, na wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na obszarze województwa ustala się w oparciu o średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego wyliczone na podstawie kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującej w dniu 1 stycznia 2020 r.
Art. 4. W roku 2020 do ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, stosuje się kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
Art. 5. Podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli w związku z kwotą bazową określoną dla nauczycieli w ustawie budżetowej na rok 2020, obowiązującą od dnia 1 września 2020 r., następuje nie później niż do dnia 30 września 2020 r., z wyrównaniem od dnia 1 września 2020 r. […]”.
„informacja i dezinformacja”
Dodam jeszcze, że pojawiają się w dużej ilości różne teksty, na podstawie których będą rodzić się różne wątpliwości w odniesieniu do bieżącego stanu funkcjonowania zalecanej Aplikacji Analiza2020 – chodzi o to, że pojawiają się informacje i „wyliczenia” nie będące – pisząc najdelikatniej – poprawnymi (na przykład https://www.prawo.pl/oswiata/podwyzki-dla-nauczycieli-w-ustawie-okolobudzetowej-2020,498058.html – portal bardzo popularny; przykład tekstu którego nie można bagatelizować…).
Kontrole
Otrzymuję informacje związane z kontrolami, które dotykają różnych „interesujących” zagadnień. Przykład powtarzającej się wiadomości: „[…] Obecnie w naszym urzędzie jest kontrola RIO, która analizuje wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli […] i interesuje ich wzór (formuła, sposób) obliczania struktury zatrudnienia, który jest stosowany w programie. […] Czy jest możliwość, aby taki wzór Pan nam udostępnił na potrzeby kontroli? […]”.
Przykład odpowiedzi: „[…] Myślę, że będzie można uznać za rzecz wystarczającą skorzystanie z opracowania dotyczącego wskazywanej przez Panią kwestii (co jest całkowicie zbieżne z tym, co jest stosowane na poziomie kodu programu), które jest dostępne pod adresem https://egocki.pl/art30a/CalStr.pdf; dodatkowo mogą okazać się przydatne treści dostępne pod adresami http://art30a.ucoz.pl/news/program_zle_liczy/2019-10-30-204 oraz http://art30a.ucoz.pl/news/kontrole_pojmowanie_art_30a_tu_i_owdzie_zmienia_sie_o/2019-10-06-198. Mogę także w szczególności udostępnić (o ile zaistnieje taka potrzeba) fragment kodu programu dotyczący obliczania struktury zatrudnienia (w standardzie zapisu VBA - zapis w standardzie SQL lub python, lub mieszaniny tych standardów - taki w zasadzie jest tu stosowany - okazywał się w podobnych przypadkach zwykle całkowicie nieczytelny). […]”.
Krzysztof Sługocki, 27.02.2020 |