Pojawiło się sporo silnych sugestii (płynących z wielu stron), aby udostępnić w tym szczególnie zagmatwanym roku (czyli chodzi o rok 2022 – podobnie będzie także w 2023) dodatkowo i bezpłatnie kilka różnych narzędzi wspomagania procesu przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli.
Pod adresem https://youtu.be/Fsi8LYpyhmc Jest dostępny krótki film, w którym w części pierwszej zademonstrowany jest instruktaż dotyczący tego, co należy zrobić, aby w ogóle móc korzystać z tego narzędzia. Wykorzystywane są kwerendy Power Query; narzędzie będzie poprawnie pracować w przypadku Excel’a od wersji 2016; w przypadku Excel’a w wersji 2013 może być konieczne zainstalowanie dodatku Microsoft Power Query dla programu Excel - https://www.microsoft.com/pl-PL/download/details.aspx?id=39379; od wersji 2016 dodatek ten już jest jedną z funkcjonalności Excel’a. W drugiej części filmu jest krótka prezentacja możliwości narzędzia Analitic.
Narzędzie „Analitic” jest dostępne pod adresem https://egocki.pl/art30a/analitic.xlsm. Narzędzie to współpracuje z plikiem analizatora (w wersji *1230 – czyli z tą ostatnią wersją) i umożliwia w szczególności dodatkowe różne przydatne raportowania.
Narzędzie pierwotnie zostało pomyślane do śledzenia konsekwencji różnych metodologii stosowania zaokrąglania. Narzędzie pozwala raportować dla wszystkich grup nauczycieli (także z możliwością filtrowania jednostek organizacyjnych i poszczególnych nauczycieli) policzone w Analizatorze struktury zatrudnienia, wydatki (w szczególności także w całościowym ujęciu), różnice pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi a tymi wyliczanymi jako iloczyn S*N (osobno dla nauczycieli dyplomowanych, mianowanych i początkujących) oraz można prześledzić konsekwencje konieczności zaokrąglania w tabeli arkusza sprawozdania.
Narzędzie będzie także krótko omawiane w czasie konsultacji zaplanowanych na 13 i 19 stycznia (http://art30a.ucoz.pl/news/konsultacje/2022-12-31-399).
W rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli stanowi się, że „Pola w poszczególnych kolumnach uzupełnia się po dokonaniu obliczeń według podanej niżej metodologii. Wszystkie dane i wyniki obliczeń wpisuje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia wykonuje się na danych z taką samą dokładnością”.
Już wielokrotnie w tym serwisie tłumaczono jakim znaczącym wyrazem szczególnej nieporadności w pojmowaniu rzeczy jest to, że nie dość, że wprowadzono taki zapis, to przez wszystkie kolejne lata ciągle ów sobie trwa. Jest to trwałe świadectwo partactwa po stronie MEN/MEiN, z którym „jakoś” trzeba sobie radzić.
Wiele pożytecznych dodatkowych informacji (zaokrąglanie i jego konsekwencje) można znaleźć pod adresami:
http://art30a.ucoz.pl/news/juz_odkryta_zagdaka_zaokraglania/2021-01-12-280
http://art30a.ucoz.pl/news/2021-01
http://art30a.ucoz.pl/news/wiadomosc_dla_kontrolujacych/2022-01-19-345
http://art30a.ucoz.pl/news/procedura_dla_odpornych_o_ile_jeszcze_tacy_sa/2022-01-18-343
http://art30a.ucoz.pl/news/dla_tych_najbardziej_zaawansowanych/2022-01-18-341
http://art30a.ucoz.pl/news/rozmowa_z_kontrolujacym/2022-01-09-335
http://art30a.ucoz.pl/news/liczycie_dobrze/2022-01-07-333
http://art30a.ucoz.pl/news/kolejne_wybrane_wyjasnienia/2022-01-05-330
W następnej wiadomości zaprezentuję jeszcze innego rodzaju chyba pożyteczne narzędzie związane z „RODO” w odniesieniu do przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli.
Krzysztof Sługocki, 09.01.2022 |