Art. 30a KN
Wtorek, 2025-07-01, 05:20
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 228
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2021 » Luty » 8 » Spisuję na gorąco „austriackie gadanie”
21:10
Spisuję na gorąco „austriackie gadanie”

Przekonałem się dziś po raz kolejny, jak fundamentalnie złym pomysłem jest podejmowanie próby wytłumaczenia w skrócie istoty i praktyki trwania od 22 stycznia 2009 roku art. 30a – i to nawet komuś, kogo należy chyba postrzegać jako „Tego, od którego dużo zależy”. Dlaczego tenże art. 30a, mimo tak przygniatającej „krytyki”, niezrozumienia i lekceważenia, ciągle jednak trwa – chyba coś w tym jest?

Art. 30a został dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z 21 listopada 2008 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela; Dz. U. z 2009 roku Nr 1, poz. 1; zmiana weszła w życie 22 stycznia 2009 roku; 19 listopada 2009 roku dokonano zmiany art. 30a, która to zmiana weszła w życie 16 grudnia 2009 roku; Dz. U. Nr 213, poz. 1650 (w literaturze przedmiotu stwierdza się o „noweli listopadowej”). Czyli od przeprowadzania analizy wydatków w roku 2010 za rok 2009 – do dziś, robi się to niemal w identyczny sposób z adekwatnymi dla danego roku zmianami. I dziś się przekonuję, że będzie się robić dalej, choć z postępującą dewastacją wszelkich dobrych praktyk.

Przywołałem ten skrót historyczny tylko po to, aby zasygnalizować – w ramach oczekiwania „w napięciu” realizacji kolejnego zamiaru zmian w wynagradzaniu Nauczycieli, w tym „uchylenia” art. 30a – aby zasygnalizować, że es klappt einfach nicht! Dlaczego użyłem tu niemieckiego zwrotu? Bo skoro nawet ten Ktoś, na tyle znaczny, opiniotwórczy i znany (że mi zwyczajnie nie wypada tu Go wskazać z imienia i nazwiska) nie pojmuje znaczenia art. 30a w kontekście zapowiadanej zmiany, to jak to wszystko może się udać? Choć ów niemiecki zwrot jest bardzo znany i bardzo prosty, to ten Ktoś tego zwrotu też nie rozumie – a stwierdził ów przy okazji, że to „gadanie” o art. 30a, to takie tam „austriackie gadanie” – to mu wtrąciłem po niemiecku…

Kluczem do zrozumienia całości jest Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 lipca 2013 roku (sygn.. K 13/10 – tu jest cytowany w całości: https://egocki.pl/art30a/K1310.html). Umiejętność przeczytania tego wyroku działa jak „teleskop przyłożony do oka” – można dostrzec niedostrzegalne (doskonałe i głębokie wyłożenie tego, czym się stawała KN, jakie ma mocne i słabe strony i czym dla KN jest art. 30a). Jak to najkrócej wyrazić? – pojawienie się art. 30a było koniecznym dokończeniem zmiany systemowej. I to, czego ten Ktoś nie pojmuje (w tym konkretnym przypadku może to być wręcz szokujące) polega na tym, że rugowanie art. 30a bez wypracowania kolejnej zmiany o systemowym charakterze jest zwykłym i klasycznym jakby „bolszewickim” zabiegiem (takie skojarzenia same przychodzą do głowy, a popisała się tym ostatnio Pani Zalewska w 2016 roku: http://art30a.ucoz.pl/news/art_30a_pozostaje/2016-12-09-61 - zapowiada się dziś kolejny popis w tym samym wymiarze, lecz w ramach szerszego zamachu) – a było to przecież wyrazem beztroski ubranym w troskę, głupoty nazywanej mądrością, partactwa tłumaczonego jako profesjonalizm, kabaretowej ignorancji, wielkodusznej arogancji,… Ten Ktoś udaje, że zna przywołany wyrok i nawet udaje, że nie dostrzega tego w relacji ze mną, że ja widzę, że udaje – żenujące i przykre to było, ale chyba tylko dla mnie.

Karta Nauczyciela, od czasu uchwalenia w 1982 r., poddawana była nader licznym nowelizacjom, w tym dostosowującym ją do zmiany ustrojowej państwa. Zasadnicze znaczenie przypisuje się nowelizacji dokonanej ustawą z 18 lutego 2000 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 19, poz. 239, ze zm.), która wprowadziła szereg zasadniczych zmian systemowych, w tym zmianę zasad wynagradzania nauczycieli.

Bezsporne jest we wskazanym wyżej kontekście, że obowiązek zapewnienia nauczycielom wynagrodzeń o określonej wartości średniej istniał od roku 2002, a więc na długo przed wejściem w życie „noweli listopadowej” (szokujące było to, że aż do roku 2009 Nauczyciele nie upominali się o to, co im się należało - nikt nie policzył, ile stracili). Dopiero brak realizacji ustawowych nakazów dotyczących średniego wynagrodzenia nauczycieli, przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego, spowodował konieczność wprowadzenia przepisów wymuszających przestrzeganie tego obowiązku. Ciekawostką niech pozostanie to, że zmiany korzystne dla Nauczycieli wprowadziła PO; PiS był przeciw tym zmianom z roku 2009 – moim zdaniem nie ma to już dziś dalej idącego znaczenia.

Art. 30a ust. 3 Karty Nauczyciela „jest przykładem rażącego złamania zasady praworządności, uderzającym w gwarancje konstytucyjne samorządu terytorialnego”. Art. 30a „stanowi w istocie zrealizowanie podwyżki wynagrodzeń nauczycieli bez dochowania w tym zakresie procedur ustalania stawek minimalnych przy jednoczesnym wprowadzeniu kryterium płacowego, polegającego na uzależnieniu prawa do dodatku od przynależności nauczyciela zatrudnionego w samorządowej placówce oświatowej i pobierającego wynagrodzenie do grupy nauczycieli z tym samym stopniem awansu zawodowego”. – Tak wyrażane postawy zostały przywołanym Wyrokiem TK skompromitowane – a są, mimo ich kompromitacji, ciągle powtarzane. Nawet przez tego Kogoś.

Pojmuję, że skompromitowanym stał się obecnie także TK i jego wyroki, a dewastacja praworządności chyba faktycznie zaistniała – chodzi o to, że kolejna zmiana nastąpi chyba wedle reguł dewastacji właśnie. I dlatego przestała być przewidywalna.

Zauważam jednak, że tym razem postawa Nauczycieli będzie adekwatna do tego, co im będzie „dla ich dobra” odbierane, choć propagowane jako „dla ich dobra” darowane.

Wygląda na to, że kropka w kropkę powtórzy się schemat opisywany kolejno w…

http://art30a.ucoz.pl/news/a_jednak_men_majstruje_przy_art_30a_projekt_art_236_na_rok_2016/2016-10-31-58

http://art30a.ucoz.pl/news/art_30a_pozostaje/2016-12-09-61

http://art30a.ucoz.pl/news/zwiazek_powiatow_polskich_skrytykowal_decyzje_men/2017-01-02-64

http://art30a.ucoz.pl/news/art_30a_potrzebny_i_pozyteczny_czy_nie/2017-01-13-70

http://art30a.ucoz.pl/news/nowy_etap_majstrowania_przez_men_przy_art_30a/2017-03-13-85

http://art30a.ucoz.pl/news/powracajace_pytanie_co_dalej_z_art_30a/2017-04-28-88

http://art30a.ucoz.pl/news/art_30a_az_do_roku_2020/2017-07-28-90

http://art30a.ucoz.pl/news/art_30a_trzeba_bezwzglednie_wyrzucic/2017-10-19-104

…lecz radykalizm schematu będzie wyraźniejszy i skuteczniejszy.

A to całe „gadanie” o art. 30a, to takie tam tylko „austriackie gadanie”…


Krzysztof Sługocki, 08.02.2021

Wyświetleń: 337 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Luty 2021  »
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nie
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu analiza wydatków wersja demonstracyjna art. 30a jdu narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń analizator Analiza2014 kalkulator Euklidesa karta nauczyciela wydatki analiza AWN2014 Kn Sługocki Krzysztof Sługocki szkolenia Transylmania 2009 DVDRip XviD-VoMiT jednorazowe dodatki uzupełniające v10.0.0.712 jednorazowy dodatek uzupełniający wydatki poniesione na wynagrodzenia analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania wzorzec formularza sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip їх функцій szkolenie osobista stawka wynagrodzenia zasad JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy Дом с лилиями скачать торрент eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com Analiza 2015 arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowe sio nowy sio Sio system informacji oświatowej awn jdu2015 art30aKN eGocki formularz sprawozdania konferencje Newsletter program szkolenia Analiza2015 wzór formularza sprawozdania 1.6.5.6128 zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o art. 236 sprawozdanie Analiza2017 1000 zł na start aplikacja program analiza 2020 2020 analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz