Wybrane wyjaśnienia różnych kwestii i niuansów natury algebraicznej, prawnej i organizacyjnej. Powtarzają się z różną intensywnością w każdym roku. Mogą być przydatne w tym trochę gorącym okresie przeprowadzania do 20 stycznia 2022 analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2021. Na najczęściej w ostatnich dniach zadawane pytanie: „Czy coś się w tej analizie za 2021 może jeszcze zmienić?” – odpowiedź chyba jest taka: „No, bez przesady; trudno dać wiarę w to, że ci, od których to zależy, zauważą niepoprawności, których są autorami i wykonawcami; a jeśli nawet, to i tak nie starczy im fantazji na pochwalenie się swą spostrzegawczością; czyli, jak co roku, nie ma po co tym sobie głowy zawracać”.
Wybrane wyjaśnienia
(1) Możliwe, że udostępnione opracowania pomogą znaleźć odpowiedzi przynajmniej na niektóre pytania. Nie jest to łatwa lektura i nie nadaje się do zwykłego przeczytania. Wszystkie opracowania są dostępne w formacie flipBook’ów z możliwością zapisania ich także lokalnie w formacie PDF. […]
http://art30a.ucoz.pl/news/udostepniam_kolejne_opracowania/2021-10-06-313
(2) „Czy odprawy z art. 20 KN (likwidacja etatu; księgowane z paragrafu 3020) powinny być wliczane do jednorazowego dodatku uzupełniającego? Również z paragrafu 3020 wypłaciliśmy odprawę pośmiertną dla nauczyciela mianowanego. Czy tę kwotę powinnam wliczyć do ustalenia JDU?” […]
http://art30a.ucoz.pl/news/ksiegowane_z_paragrafu_3020/2021-09-10-305; http://art30a.ucoz.pl/news/wydatki_osobowe_niezaliczane_do_wynagrodzen/2021-09-02-303
(3) Cytat: „[…] nauczyciel w roku 2019 zrobił awans zawodowy; od stycznia do sierpnia 2019 był stażystą, a od września 2019 jest kontraktowym. W roku 2020 dostał w marcu „13” za 2019 już jako nauczyciel kontraktowy… czy w liczeniu jdu za 2020 należało „13” w całości wykazać w wydatkach nauczycieli kontraktowych, czy może rozbić wydatek za 8 miesięcy do stażystów, a za 4 do kontraktowych? To ostatnie nakazuje wynik kontroli […]” — i tu przywołane zostały wybrane zapisy z tego wyniku kontroli. […]
http://art30a.ucoz.pl/news/13_jest_wydatkiem_poniesionym_na_wynagrodzenia_ale_w_jakiej_grupie/2021-09-09-304
(4) Problem tu opisany pojawia się w każdym roku i przekłada się na następujące pytanie (tu treść „uśredniona”): „[…] różnica (żółte pole w arkuszu [jdu_ND]) została wyliczona jako wartość ujemna = -12 984,47; zatem zostały policzone jednorazowe dodatki uzupełniające proporcjonalnie do osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego (w tym samym arkuszu), ale ich suma (także widoczna w tym samym arkuszu) jest równa = 12 984,35; czyli jest mniejsza o 12 gr; jednocześnie w arkuszu sprawozdania zapisuje się -12 984,47; a w raporcie „do wypłacenia” [Rjdu] jest 12 984,35. Czy to jest prawidłowe? […]” […]
http://art30a.ucoz.pl/news/najczesciej_tlumaczona_rzecz_w_tym_goracym_tygodniu/2021-01-21-286
(5) Którym nauczycielom będzie wypłacany jednorazowy dodatek uzupełniający? Takie pytanie pojawia się zawsze w styczniu, a w tym roku występuje ze szczególną intensywnością. Rzecz jest oczekiwanie i wystarczająco jednoznaczna. Stanowi się o tym w art. 30a ust 3 ustawy Karta Nauczyciela: „Kwota różnicy, o której mowa w ust. 2, jest dzielona między nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie w roku, dla którego ustalono kwotę różnicy [...]”. […]
http://art30a.ucoz.pl/news/ktorym_nauczycielom_bedzie_wyplacany_jednorazowy_dodatek_uzupelniajacy/2021-01-15-283
(6) „Zagadka zaokrąglania” odbiła się echem. No to „pociągnę” temat w innym „ciekawszym” kierunku. Trochę może przy tym Wam pomogę w wyzwoleniu się z marnowania czasu. Uzmysłowię Wam (i leciutko tylko w tym przesadzę) szczególny wymiar partactwa prawodawcy (tu reprezentowanego przez MEN) – może dzięki temu nie będziecie marnować swego cennego czasu nad zastanawianiem się, dochodzeniem, dyskutowaniem, rozstrzyganiem na przykład tego, czy w pewnym miesiącu powinna wyjść struktura zatrudnienia może 0,94, a może jednak 0,95; a że w ręcznym policzeniu wychodzi 0,93; a program płacowy to wylicza 0,96… lub coś w tym rodzaju. […]
http://art30a.ucoz.pl/news/moze_wam_to_pomoze/2021-01-12-281
(7) W przepisach wykonawczych do art. 30a postanowiono, że „Uzupełniając pola w poszczególnych kolumnach formularza, należy dokonać obliczeń analogicznie dla każdego stopnia awansu zawodowego […]. Wszystkie dane oraz wyniki obliczeń powinny być wpisane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia powinny zostać wykonane na danych z taką samą dokładnością.” – chodzi o te „dwa miejsca po przecinku”. Nie postanowiono jednak o metodzie stosowania zaokrąglania. Moim zdaniem nie tyle wynikiem roztropności rozporzędzoniodawcy, co wynikiem „niedouczenia” nie postanowiono – „całe szczęście w tym nieszczęściu” – o metodzie „wpisywania” i „wykonywania obliczeń” „z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku”. […]
http://art30a.ucoz.pl/news/0-0-0-280-10http://art30a.ucoz.pl/news/juz_odkryta_zagdaka_zaokraglania/2021-01-12-280
(8) Osoby, które przeprowadzają analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli, nie są należycie doceniane – dla mnie jest to fakt oczywisty. Sądzę, że to, że ten art. 30a istnieje i że dalej będzie istniał, to wynika głównie z tego, że są takie osoby, które nie dość, że sobie dają z tym radę, to są nawet gotowe także na wyzwania, jakie są szykowane na rok 2021. Sądzę nawet, że dokonywanie analizy za rok przyszły 2021 to powinno być dyscypliną olimpijską – murowane wszystkie miejsca na podium dla Polek i Polaków. […]
http://art30a.ucoz.pl/news/trudne_zakresy_uprawiania_sztuki_analizy_wydatkow/2020-12-23-271
(9) Przekonałem się dziś po raz kolejny, jak fundamentalnie złym pomysłem jest podejmowanie próby wytłumaczenia w skrócie istoty i praktyki trwania od 22 stycznia 2009 roku art. 30a – i to nawet komuś, kogo należy chyba postrzegać jako „Tego, od którego dużo zależy”. Dlaczego tenże art. 30a, mimo tak przygniatającej „krytyki”, niezrozumienia i lekceważenia, ciągle jednak trwa – chyba coś w tym jest? […]
http://art30a.ucoz.pl/news/spisuje_na_goraco_austriackie_gadanie/2021-02-08-288
Krzysztof Sługocki, 03.01.2022 |